Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 16 mars 2015

När vi jämför

När vi belastas av vår historia och har åsikter om vad som var rätt och fel utgår det alltid från något. Vi jämför hur andra har haft det, hur vi har haft det innan eller vår egen föreställning fritt från allt annat hur det skulle kunna vara. Det blir jämförelsen  som blir problemet. Utan den hade längtan till nått annat eller avsaknad av något annat inte varit lika starkt eller aldrig existerat. 

Jag är fattig först när jag ser att någon är rik. Jag är tjock först när jag ser att någon annan är smal. Jag är ful först när jag tror mig se någon annan mer vacker. Jag är obekväm med att vara invandrare först när andra kallar mig det som något dåligt. Jag tror mig vara mindre smart när jag upptäcker att jag inte kan det andra kan. Jag bor trångt när jag ser att andra har utrymme.

Allt står i relation till något. Först då blir det en ny sanning för mig. Innan dess är det inte ett problem. Det finns områden där detta ändå är tydligt och kroppen själv säger till fritt från tankar och känslor som t.ex. hunger, törst, sjuk osv. men det är en annan sak. 

Min egen jämförelse blir mitt eget problem. Jag söker jämförelsen först när jag relaterar till det som finns utanför mig själv. Det blir mer och mer uppenbart när jag väljer att tänka på det. 

Vem skapar denna jämförelse då? Andra? Knappats! Andra kan bidra till den genom sin blotta uppenbarelse och sina egna jämförande åsikter och uttryck, men inte mer än så. 

Det är jag. Jag skapar allt inom mig själv med hjälp av de intryck jag förhåller mig till utifrån. Jag förstärker dessa med mina inre känslor som rädslor och kärlek. Allt, ja precis allt skapar jag själv. Jag kommer verkligen inte undan. Ja visst kan jag bli utsatt av andra människor, sjukdomar, krig och katastrofer, men fortfarande, hur jag förhåller mig till allt detta äger jag själv helt och hållet. Jag gör mig till det jag väljer att göra mig till och ur detta skapar jag mitt liv och min nya historia. 

Av mig är jag sprungen,
av mig skall jag åter vara. 

Vem tycker du är orsak till att du känner och tänker som du gör idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948