Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 1 juli 2009

Tanke Känsla Handling

Vem skulle jag vara idag om jag inte hade min historia. Från min historia har jag fått alla mina erfarenheter och all min kunskap. I nuet styr jag min framtid med min historia som bakgrund. Det gäller i livet och i nuet att inte styras av tidigare tillkortakommanden, misslyckanden och bristande självkänsla. Det som varit har varit, jag har all möjlighet att förändra mitt nu och min framtid. Hur kan jag se möjligheterna i den situation jag befinner mig i?

En ny tanke ger en ny känsla skapar ett nytt handlande. Den kognitiva triangeln Tanke/ Känsla/ Handling påverkar mig dagligen, men det är jag som står vid rodret som människa i mitt liv.

Jag har min kropp - men jag är inte min kropp
Jag har mina tankar - men jag är inte mina tankar
Jag har mina känslor - men jag är inte mina känslor
Jag har mina begär - men jag är inte mina begär

Jag har kropp, tanke, känslor och begär.

Det är bara jag och just jag som själv styr hur min framtid ska se ut. I min historia och i mina erfarenheter ligger lösningen på min framtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948