Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 4 september 2012

Allt för mycket kraft slår tillbaka

Allt för mycket kraft slår tillbaka mot dig själv. Ständigt ageranden och ingripanden och uppmaningar i din omgivning skapar inga bra relationer. De förstör istället.

Relationer är känsliga och låter sig inte behandlas hur som helst. Den går inte att övertyga eller övertala.

En relation går inte att styras med våld, då förstår man inte processen i relationen.

Driver du på, leder det till att du förlorar relationen. Du tror att du bygger upp nått bra men i själva verket leder det till motsättningar.

Du tror att påpasslighet och ständigt ingripande i relationen är ett mått på din tillgivenhet men blir istället ett uttryck för okänslighet.

En klok människa behåller alltid sin mittpunkt och förankring i sig själv och använder inte mer kraft än vad som absolut är nödvändigt för att bygga relationen.

En klok människa undviker självupptagenhet och väljer varandet istället för görandet.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår vad du vill ha fram men funderar över detta att du kommer med påståenden och antaganden om mig/läsaren som du inte vet. Du lägger också in värderingar såsom "en klok" människa. Om jag inte är precis så, är jag inte klok då? Går det att formulera om texten så att den riskerar att upplevas provocerande?

    SvaraRadera
  2. Så rätt, bara så svårt att komma ihåg när känslorna drar iväg med en.

    SvaraRadera
  3. Tack Ellinor! Låt mig försklara det så här. Det här handlar inte om människors varande utan deras görande och alla kan vara kloka. Så när jag är klok mot mig själv då gör jag på ett vis och när jag inte är klok mot mig själv gör jag på ett annat sätt.Jag kan ta hand om mig eller inte ta hand om mig och allt handlar i mitt sätt att se på det om insikter och detta är verktyg för att hitta dig själv. Om hur du ska göra för att komma dit och vad du tycker är bäst för dig är bara du som vet. Passar det här och du hittar dig själv i detta använd dig av det. Regeln är enkel men att göra det är svårare. Jag känner inte att jag värderar utan jag beskriver ej möjligt tillståndet i en människa som väljer att göra på ett visst sätt. Skapar man saker för sig själv som inte blir bra tror jag att vi inte är kloka mot oss själva. Hjälpte detta svaret Ellinor att komma igenom hindret du såg?

    SvaraRadera

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948