Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 18 september 2015

Fyll mitt tomrum

Vi talar om att fylla ett tomrum som finns inom oss. Vi har någon slags saknad. Inte sällan handlar det om en man man eller en kvinna som ska fylla vårt tomrum. Det är som vi inte känner oss hel utan någon vid sidan om oss. 

Vi känner oss ensamma och vi känner att vi inte kan dela det vi vill dela som händer vårt liv, med någon annan än oss själva. Vi söker närhet, vi söker kärlek, vi söker sammanhang och att tillhöra. Det är med andra ord tomt och vi söker desperat något att fylla detta tomrum. 

Jag var en sådan person. Jag sökte ständigt kanske alltid sådant jag kunde fylla mitt tomrum med. Hur tomrummet såg ut visste jag egentligen inte men tomt var det och det behövdes fyllas. Jag fyllde det med projekt, med förälskelse, med snabb tillfredsställelse som mat, sex, med mera projekt både i jobbet och på fritiden, med full aktivitet i föreningsliv, engagerade mig i olika frågor och jag till och med byggde ett hus för att fylla det som var tomt. 

Det fungerade. När projekten pågick och när jakten i förälskelserna var som mest intensiv var allt det jag gjorde ett väldigt bra sätt att fylla mitt tomrum.

Men sedan!

Sedan kom det nya läget. När det som var tom var fyllt falnade mitt intresse. Nu var det ju fullt. Nu behövde jag inte fylla det som skulle fyllas och intresset fanns inte mer, för nu var jag ju mätt. Då uppstod istället ett nytt problem, problemet med det jag fyllt mitt tomrum med. Slutföra projekten, leva med kärleken osv osv. 

När vi försöker fylla det som är tomt med något som finns utanför oss själva sätter vi oss i ett beroende till någon annan eller något annat. Då ligger detta något utanför vår egen kontroll.

Det tomrum som ska fyllas behöver fyllas av oss själva både för att då äger vi frågan själv och det är det enda sättet att bli hel. Vi behöver acceptera att den känslan som vi bär på kommer att finnas där och det är en del av oss. Först då när vi inser att den kommer att finnas där är detta också en öppning till något nytt. Jakten att kompensera detta tomrum kommer aldrig att leda ända in till mål.

Har du ett tomrum som du känner att du vill fylla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948