Följ bloggen genom att skriva din epost här så kommer det ett mail till dig vid varje nytt inlägg.

onsdag 10 maj 2017

Vana en rutin som förenklar och ger belöning

Jag är van att göra det. Så brukar vi alltid göra. Vanligtvis så är det så. Jag tänker inte på det, det är en vana. Vi gör saker genom vanan att regelbundet göra det och det i sin tur skapar en rutin som gör att det blir enkelt. Hjärnan vill ha det så. Vi vill ha vanor och vi lär oss olika vanor. Vana att borsta tänderna och vad vi vill äta till frukost är min klassiker och blir så tydliga men detta gäller egentligen allt. Vanan att göra, vanan att få och vanan att lösa. 

Vanan är en trygghet men har också en makt över oss, makten att styra över våra beteenden, ibland på ett sätt som vi kanske inte själva vill. Vanan att äta något sött när vi är hungriga. Vanan att ta en cigarett när vi är stressade. Vanan att ta ett glas vin när vi känner oss stressade. Vanor som skapar olika typer av belöningar. Vanorna lär oss snabbt att om jag gör så här händer detta och är belöningen tillräcklig och snabb så kommer jag att göra det igen när jag känner samma behov uppstå. På detta sätt snurrar vanan och håller sig vid liv. Ibland behöver vi hålla på ett tag för att det ska bli en vana för att vi ska kunna känna effekten av det vi gör. Nyårslöftet att börja träna håller många gånger inte i sig så länge eftersom vi inte är tillräckligt envisa att göra det tillräckligt många gånger så vi får en vana. Man brukar säga att 21 gånger har en möjlighet att bli en vana. Vissa saker kan snabbt bli en vana eftersom belöningen blir så direkt. Starkt beroendeframkallande läkemedel är ett sådant exempel vilket gör att vi ska vara försiktiga med detta. Socker har liknande snabbverkande effekt. Samma sak om vi slår någon som sedan brutalt slår tillbaka, vi slutar direkt eftersom den effekten gav en negativ belöning. Käftsmällar, bildligt talat, är därför en bra medicin mot just vanor. 

Bra eller dåliga vanor kan vi med andra ord bryta snabbt om vi får allt för negativa konsekvenser av den vana vi haft. Vara med om en olycka med bilen eller få fortkörningsböter får oss att köra mer försiktigt. Blir vi allvarligt sjuka börjar vi se på livet på ett annat sätt och är beredd på att ändra tidigare vanor. 

Jag har med mig en mängd vanor som givit mig en mängd positiva belöningar. Till en början var en del belöningar  positiva och gav bra effekt men allt eftersom tiden gått har en del blivit negativa, vissa riktiga käftsmällar. Min otrohet som i grunden byggde på viljan att bli bekräftad ledde mig helt fel på samma sätt som känslan av snabb energi genom att äta sötsaker för att inte tala om mitt kontrollbehov som till en början hade en bra funktion men som senare ledde till ohållbara situationer. 

Vilka vanor gillar du och vill ha kvar och vilka vanor får du idag allt för stora negativa konsekvenser av?

Idag är en dag väljer att hitta nya vanor som ger mig nya positiva belöningar och som är hållbara.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948