Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 10 januari 2019

Inom tid eller i tid

Detta med tid har vi alla lite olika relation till. Jag tänker så i alla fall. Om inte annat så märks det att tid och förhållande till tid kan skilja sig mellan vuxna och barn men också mellan olika familjer, olika arbetsplatser och givetvis olila länder.

I Sverige kan vi få betala om vi kommer för sent till en bestämd tid hos tandläkaren eller inom sjukvården. I skolan får vi anmärkning om vi kommer försent och har vi avtal med vår advokat debuterar han all tid inte enbart den tid jag faktiskt varit där.  

Tid har ett värde vilket gör att om jag kommer försent till ett möte så upptar jag andras tid vilket gör det mindre effektivt. Kanske är det rentav så att tid har ett högre värde i ett "effektivt" samhälle där allt är en kostnad. Tiden är en del av stressen och en del av effektiviteten. Kanske rent av skapad av i industrialismen själv?

I Japan har tiden en stor betydelse, om du har ett jobb. Du ska vara på jobbet och du ska arbeta och arbeta effektivt. Är du inte klar en dag arbetar du till du är klar. Inget får störa produktionen. Människors egen tid är underordnad. 

En säljare lärde mig en gång att tid är indelat i tre zoner; arbetstid / fri tid och sovtid. Dessa tre tider var det viktigt att förena och hitta en balans mellan. Själv tyckte jag redan då att detta var en klok balans och dessutom sagd av en person som kanske mer än ofta hade svårt att skilja på just dessa olika tider. 

Själv rycker jag att detta att komma i tid är viktigt. Jag vill inte vara försenad utan är hellre ute i god tid. I skolan kom jag aldrig försent och skolkade aldrig. Nej jag var inte en mönsterelev det var nog mer att jag tyckte det var jobbigt att få fokus på mig om jag skulle komma försent. 

Idag är jag inte säker på om detta med tid är självklart en prio för mig. Jag är kluven men jag förstår att fördelarna med att inte jaga tid kan vara större än motsatsen. 

Tid handlar om kultur. Kultur i ett företag, olika personligheter, olika förväntan och självklart inte minst min egen relation till den jag vill hantera tid med. Är det en viktig kund, ett myndighetsbeslut eller liknande som jag är beroende av blir tid viktigare än om jag har ett överflöd med kunder och inte är beroende av andra. 

I varmare länder har jag en upplevelse av att tid blir ett svagare begrepp att förhålla sig till. Är det varm och kanske t o m mycket varmt går det inte att stressa och skynda sig. Man kommer när man kommer och gör så gott man kan. Skulle man skynda sig skulle det bli för svettigt och kanske rentav att orken då inte räcker till. Som i somras, försök att vara effektiv och utnyttja tiden när det bara är så där varmt. Inget blir gjort! Vi får göra det en annan dag. 

Just nu är jag i Filippinerna och här är tid "filipinotime" detta innebär att det blir när det blir, man kommer senare än sagt och saker blir gjort senare än beräknat. Samtidigt skapar detta en lägre förväntan och en lägre stresse. Det blir lugnare och saker händer när det händer. Med lägre förväntan blir allt mer en överraskning än ett måste. Det blir när det blir. 

I Sverige blir vi ursinniga om det är långa köer i telefonen eller på olika platser. I Filippinerna är kö en vardag och man står i kö för man vet att det är så det är. Man väntar på sin tur och beklagar sig inte. Det är som det är. Ingen blir upprörd. Kanske är detta en försköning men så här i min betraktelse får jag ändå en god känsla av det.

När jag kör bil och speciellt när jag är sen är bilköer och hinder i vägen ett oerhört stressmoment. Jag kan inte påverka situationen men ändå stressar jag upp mig. I dessa läge behöver jag tala med mig själv och få mig själv att fatta att  antingen åker jag tidigare hemifrån och får marginal i mitt resande eller så får jag acceptera situationen. Andas in- andas ut. Andas in- andas ut. 

Jag inser när jag skriver detta att jag behöver förhålla mig till tid på ett nytt sätt. Särskilt blir detta tydligt här i Filippinerna eftersom jag inte har något annat val. Tiden är i sig en del av resan. Erfarenheten av tid och hur detta påverkar mig. Just nu väldigt lugn även fast färjan är försenade några timmar. Visserligen har jag semester men det är inte hela sanningen. Semester kan också bli stressande. Här tar det tid att resa så jag behöver acceptera att kort sträcka kan ändå innebära att man får resa en hel dag. 

Tiden gav mig just nu möjlighet att reflektera och skriva denna blogg. Som det kan bli. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948