Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 3 januari 2019

När icke förväntade saker händer

Det var några år sedan jag dök i djupare vatten. Nu var det dax igen att pröva min förmåga igen att dyka. Hade jag fortfarande rutin och förmåga kvar av det jag tidigare lärt mig? 

Snabbt inser jag att jag har koll på det mesta och efter en kort repitioner för mig själv sitter rutinerna igen.

Jag gjorde första dagen några dyk som gick bra. Jag kunde röra mig fritt i vattnet och jag andades på ett mycket lugnt sätt. 

Dagen efter var det dax för två nya dyk. Allt var ok tulls att jag kom ner i vattnet och inte riktigt fick alla saker på plats sim jag tänkt mig. Jag började andas lite för mycket men kände ändå att det var ok. Kort där efter skulle vi dyka i och jag var lite efter men gjorde det samma. På vägen ner kände jag att min andning var lite för forcerad. Den rusade och jag fick känslan av att jag inte fick luft. Jag insåg snabbt att jag inte kan andas så som jag gjord så jag beslöt tidigt att gå upp igen, lugna ner andningen och sedan följa efter om mastern kom upp igen. 

Der var ett klokt beslut. Mastern kom upp jag hade fått ner min andning och kunde sedan mer lugnt genomföra en bra dykning. 

Jag har nu dykt cirka 50 timmar så jag har lite vana i vattnet men inte fullärd och jag dyker alldeles för sällan. Min andning i vattnet har alltid varit lugn och med bra kontroll. Det som hände var en alldeles ny upplevelse för mig som jag även insåg kunde skapa rädsla och panik. Andningen är så central och minsta tveksamhet med att andas kan väcka starka känslor. Detta hände mig vilket var en ny känsla. 

Nästa dyk jag gjorde skapade en liknande bild, när jag på samma sätt som tidigare utmed ankarlinan dök efter mastern. Känslan jag hade i förrra dyker var snabbt där igen och jag var tvungen att säga till mig själv att jag kunde andas och att de känslor jag fick igen ha delade enbart om gamla känslor som jag åter igen kände. Rädslan som ville krypa in i skinnet på mig var inte befogad utan historisk. 

Jag är tacksam för det som hände för jag fick ett fantastisk möjlighet att lära mig om mig själv och hur lätt det är att utifrån en känsla skapa obehagliga känslor som har en förmåga att vilja hålla sig kvar även fast känslan är gammal. En gammal minnesbild väcker en känsla som är tagen ur sitt sammanhang. 

Dagen efter hade jag tre helt fantastiska dyk med fullständig kontroll på min lugna andning. 

Jag är tacksam för att jag fick uppleva den tydliga känslan av rädsla men också förmågan att ändra den. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948