Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 31 december 2018

Bra bokslut en bra start på ett nytt år

Slutet på ett år är en bra tid för reflektion. Ett år har gått och ett nytt år är på väg att komma. Vad var det egentligen som hände under året? Vilka känslor har jag haft och hur har mina tankar varit? Vad har jag gjort och vad har jag inte gjort? De mål jag satte för ett år sedan har jag uppnått dessa? Vilka reflektioner gjorde jag och vad har jag lärt mig under året?

Allt behöver jag reflektera över för att se vilken känsla jag nu fått och vad jag eventuellt behöver förändra för det kommande året. Vill jag att mitt nästa år ska se ut som detta år eller vill jag förändra något? Förändra allt eller kanske bara delar av det. 

Här lite bra frågor som jag behöver ställa mig själv. Frågor som egentligen följer med mig varje dag i mina dagliga reflektioner. 

2018

- Vad har varit bra bra som jag känner mig nöjd med? Relationer? Saker jag gjort eller inte gjort? Saker jag är stolt över? Känslor som jag vågar visa och ge uttryck för? Tankar jag haft? Reflektioner jag gjort? Saker jag varit bra på att acceptera? Min förmåga att be om ursäkt och förlåta. 

- Vad har varit mindre bra? Saker jag gjort eller inte gjort? Känslor som jag agerat på som jag inte önskat jag agerat på? Sådant jag inte kunnat acceptera än.  Harm som fortfarande ligger kvar i mig.  

- Vad är jag tacksam för? Hur mycket tur har jag haft? Vad har hänt som jag verkligen känner tacksamhet för? 

- Vad har jag lärt mig under året? Vad har livet givit mig detta år i prövningar och lärdomar som fört mig lite närmare mitt genuina jag? 

- Vad behöver jag hjälp med som jag insett under året? 

2019
- Vilka mål vill jag uppnå? Vad vill jag göra som är roligt? Vad vill jag inte göra? Vad vill jag lära mig? 

- Vilka tankar och känslor vill jag ha? 

- Hur vill jag att min väg ska se ut? Vad ska inte finnas kvar på denna väg? 

- Vilka strider är viktiga för mig att ta? Vilka strider ska jag släppa? 

- Vad är mitt första steg jag ska ta i starten av det nya året? 

Genom att reflektera i dessa frågor skapar jag bilder som jag sedan kan fokusera på och ha med mig under året. Kanske finns det en bra bild som symboliserar allt jag önskar. 

Sätt upp några viktiga punkter från dina mål som du kanske också väljer att sätta upp på kylskåpet eller liknade tillsammans med din visuella bild, så att du ständigt påminns om vad du vill kämpa för och uppnå!

Lycka till och ha ett gått slut på detta år och en bra gott nytt år! 

Men oavsett allt annat glöm inte bort att vi alla alltid för så gott vi kan. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948