Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 29 december 2018

Tur är en del av framgången

Vill vi förändra något så vet vi att väldigt mycket hänger på hur vi själva agerar. Agerar i att välja våra tankar eller handlingar som i sin tur påverkar våra känslor. Om vi lär oss att förstå att vi är en del av vår framgång så inser vi samtidigt att vi är en del av lösningen till vår framgång. Hur vi agerar och vilka val vi gör styr resultatet. Ger jag får jag, är jag ärlig möts jag av ärlighet. Visar jag kärlek får jag kärlek. Hjälper jag andra hjälper andra mig. Jag är en del av lösningen och min egen framgång. Är jag beroende av andra är jag ändå fortfarande en del av lösningen men inte hela, hur jag agerar har givetvis påverkan hur min omgivning kan välja att agera. Har jag en öppen agenda ökar framgången jämfört med om jag har en stängd agenda. 

Men trots allt ovan och om vi gör allt rätt  så behöver vi ändå ibland även ha lite tur. 

Tur handlar om att vissa tillfällen och samband helt plötsligt finns på plats och skapar ännu bättre förutsättningar för vår framgång. 

Ingmar Stenmark sa i en intervju för många år sedan ungefär så här när han fick frågan om han hade mycket tur i sina åk; - Ja visst är det konstig, ju mer jag tränar desto mer tur får jag!

Vårt agerande är vår framgång vilken framgång vi än vill ha, positiv eller negativ.  Vad menar jag då med det? Jo det ligger alltid i botten på vårt agerande en strategi  som styr vad det är vi vill åstadkomma. Strategier som ibland, utan att vi riktigt förstår det styr oss i en eller annan riktning. Om jag tex vill något väldigt mycket och brinner för det ökar också chansen att jag kommer att lyckas jämfört med om jag är lagom intresserad.  På samma sätt är det med gamla känslor och strategier som vilar kvar i oss. Jag brukar här ofta tala om min uppväxt och hur jag lärde mig att kaos blev en trygghet. När det var lugnt ökade rädslan och osäkerheten. Jag lärde mig således att hantera kaoset och kände mig trygg i det. Detta skapade,i mitt vuxna liv strategier som levde kvar där min känsla av framgång var att skapa kaos för det gjorde mig mer trygg och mindre rädd. 

Vilka strategier vi än har, som jag sa nyligen, är turen en viktig faktor. Turen som givetvis handlar om tillfälligheter vid rätt tidpunkt. Tillfälligheter som gör det enklare att nå vår framgång. Någon slutar på ett arbete och vi blir tillfrågade om vi vill ta en viss tjänst, bara som ett exempel. 

Just nu sitter vi fast i Philippinerna just på grund av mycket oväder och regn vilket gör att flera tusen människor sitter fast vid färjeterminalen där färjor slutat gå. Vägarna är översvämmade och stora bergsmassiv som rasat på olika ställen över vägar. Vi sitter fast och det finns risker för att vi inte kommer härifrån på ett bra tag. Men så av en tillfällighet kontrollerade jag i morse om det fanns en flygplats i närheten och något flyg som eventuellt kunde för oss härifrån. Av ren tillfällighet, trots att alla inte trodde det fanns något flyg hittade jag ett flyg som nu tar oss till en annan ö. Flyget går bara tisdagar, torsdagar och lördagar och just lördag kontrollerade jag och fann ett flyg. Detta kallas ren tur och tillfällighet vilket ökar våra möjligheter på vår resa just denna gång. 

Så gör så mycket du kan för att påverka din egen situation men hoppas även på lite tur. Detta ökar alltid din egen framgång. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948