Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 7 mars 2014

Känna tänka handla

När jag inte är mogen för förändring är när jag enbart befinner mig i en upplevd känsla. Känslan kan vara känsla av glädje, sorg, rädsla, ilska osv. När min känsla enbart är en känsla som inte är omsatt till en tanke är känslan enbart en känsla som upprymmer vår kropp. Känslan finns där och skapar en upplevelse i oss. Är jag glad är jag glad är jag rädd är jag rädd. känslan kan skapa upplevelse av positivt rus eller upplevelse av obehag. Ruset av obehag skapar oro och att vi kanske en situation där jag kommer ur mitt eget fokus. Känslan, som upplevs som negativ stör och begränsar mig och den känslan stänger mig inne och gör att jag inte utvecklas. 

Så fort jag jag för upp min känsla till en tanke kan jag börja bearbeta den. Jag tillåter mig att förstå vad jag känner. Jag sätter ord på min känsla och kan få en förklaring till vad jag känner vilket avdramatiserar en negativ känsla eller förstärker en positiv känsla.

När jag känner och för det till en tanke börjar jag förstå vad det är som händer och kan utifrån detta göra valet att agera på något sätt.

När jag är i en situation där jag inte mår bra eller t.ex. jag står för en åsikt om något bygger processen på samma principer.
- jag har en känsla omkring min situation eller min åsikt
- jag har tankar om det jag känner
- jag agerar på ett sätt jag valt att agera

I mitt eget förändringsarbete kan  processen ske enligt följande:
- jag kan intellektuellt förstå vad förändringen innebär och jag kanske kan tänka mig vad förändringen skulle kunna innebära för mig både i mitt eget agerande och mina åsikter,
- när jag känner vad förändringen skulle kunna innebära för mig och förstår genom min känsla hur jag har det idag är jag beredd att göra något,
- jag agerar utifrån en kombination av min tanke och min känsla.

I allt förändringsarbete behöver jag parallellt arbeta både med tanken och känslan. Utan att ha med både områdena finns risk att förändringen (handlingen) inte sker fullt ut eller för huvud taget blir av.

För att våga förändra (handla) behöver både känsla och tanke vara med.

Hur tänker du i denna fråga?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948