Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 4 mars 2014

Vad är det jag saknar

Om jag har tak över huvudet, mat varje dag, människor omkring mig jag älskar, kläder att ta på mig, ro i sinnet och känsla av balans vad är det då jag behöver mer?

Det finns människor som saknar en bostad, som inte vet om denna dag ska ge dem mat, som har trasiga kläder men ändå verkar känna balans och tacksamhet för det lilla. 

Dessa människor har andra drömmar som jag tar för självklara. De önskar bli några år äldre, de blir glada för att få synas på ett fotografi, de är tacksamma för några kex. De ser varje dag som en gåva och ett under att just deras dag gick att genomleva. De söker inte för att släcka den omättliges hunger utan bara få stille känslan av hunger. 

Det finns i detta en närvaro jag sällan ser och som jag även söker i mig själv. Det finns en tillit till det som sker vars känsla jag ibland undrar var jag tappat. Det finns en trygghet och en känslomässig skönhet inifrån som jag tror många åtrår.

Vad behöver jag då mer för att komma dit? Har jag inte allt redan från början? Vad är det jag missade på vägen som inte riktigt vill falla på plats i mig? Vad är det som gör att jag igen och igen söker släcka min törst?

När jag ständigt är på jakt är mitt fokus utanför mig själv. Jag söker det jag tror jag inte har men missar det jag faktiskt har. Jag ser upp till nått annat eller för den delen ner på nått annat. Jag jämför och slutar att följa mina känslor i det som faktiskt sker. 

När jag är förlorade i denna typ av tankesätt finns det enbart en väg tillbaka. Vägen heter balans och för att komma dit behöver jag tänka på ett annat sätt för att finna andra känslor i det jag tänker för att det i sin tur ska leda till att jag gör på ett annat sätt. 

Har du allt och kan känna stor tacksamhet och vara nöjd? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948