Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 11 juni 2017

Din bästa dag är idag

Vilken dag är den bästa dagen för dig? Var det igår eller väntar du och hoppas på att den bästa dagen blir i morgon? Eller är det så att den bästa dagen är just idag, just i denna stund?

Den bästa dagen tänker jag är alltid idag för det är just idag jag befinner mig och idag som jag kan göra mig den bästa dagen utifrån vilka omständigheter jag än är i. Kanske är det så att alla dagar kan bli den bästa dagen om vi ser just på den dagen och inte på dagen innan eller dagen efter. 

Den bästa dagen är idag.

Usch vad det låter präktigt. Vaddå bästa dagen idag!? Idag är idag och kanske inte alls så jäkla bäst! Idag hände det och det och jag är bekymrad över det och allt annat. Hur kan det då bli den bästa dagen? Du skulle bara veta vilka bekymmer jag har då skulle du inte säga så som du gör. 

Men ändå. Vad gör vi av en dag när det bara regnar. Sitter vi hemma och deppar. Tar vi oss ut och shoppar. Går vi nakna ute och känner regnet smeka vår kropp. Passar vi på och sitta inne för att nu äntligen läsa en bok. Blir vi tacksamma för att regnet ger oss själva och växtligheten vatten. Kommer vi äntligen för oss att städa i garderoben som varit stökig så länge. 

Varje dag varje timme kanske rentav varje sekund skapas en möjlighet för oss att vara tacksam för det som ändå sker. Tacksam för att det kanske inte blir värre eller tacksam för att det som sker ändå sker så att vi får chans att lära oss något eller bara vara tacksam för att vi har det så bra vi har det. Alla dagar har något gott att komma med. Det handlar bara om att vi ska lära dig att se det. Det är inte lätt, kanske rent av mycket svårt men det går och många har bevisat att de trots en helt orimlig situation ändå lyckats plocka fram både tacksamhet och förmågan att se de möjligheter som finns. Hur många har trots sin situation ändå sagt, efter en stor kris, en allvarlig sjukdom eller annan tragedi att de inte skulle vilja leva utan det som hänt. De har fått möjligheten att lära sig något nytt och fått en helt ny sida av livet de aldrig haft kontakt med tidigare. 

Vad är det då som skiljer dessa människor från oss andra? Vad är det de lyckas med som vi inte riktig klarar av? Kanske är det att de nått en botten som gjort att det inte finns något annat alternativ än att blicka på det som är positivt eftersom det inte finns något annat alternativ. De lyckas med att acceptera situationen som den är. Acceptera och utifrån den nya situationen hitta lösningar. Som att lösa ett problem, det finns en lösning det gäller bara att komma på vilken lösning som fungerar. 

Jag märker idag hur just accept är en väldigt bra framkomlig väg. Den mildrar många stressade situationer. Situationen som har uppstått är redan historia och oftast kanske alltid är jag en del i det som sker på ett eller annat sätt. Parkeringsbötern jag nyligen fick eller bilkön jag nyligen hamnat i. Saker som går sönder människor jag lånat pengar till eller någon som gör mitt liv surt. Situationen är som den är och jag äger situationen och ibland orsaken. Oavsett vad som har hänt äger jag hur jag ska förhålla mig till det som hänt. Jag äger dagen.

Så mina val idag avgör mina tankar idag som påverkar mina känslor. Min dag är den bästa dagen för jag bestämmer att det är så. 

Nej jag klarar inte alltid detta men det betyder inte att sättet att tänka är fel. Det betyder bara att jag behöver öva mer. Öva och reflektera, öva och reflektera. Träna för att bli bättre och sedan bibehålla den statusen i livet genom att regelbundet fortsätta träna och reflektera. 

Idag är den bästa dagen och jag är tacksam för att jag finns på denna jord just idag. Tack! 

Är idag din bästa dag? Om inte hur skulle den kunna bli din bästa dag just idag trots allt du bär på och har omkring dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948