Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 5 juni 2017

Tanken på skydd behöver vägas mot öppenhet

Vi skapas öppna och villiga att möta världen. Vi lär oss att stänga och var vaksamma. Rädslan är menat att få oss att överleva men kan leda till att vi dör. 

Världen väljer att stänga sina gränser och bestämmer vem som får komma in eller vara utanför. När länder stänger ute betyder det också att man tappar möjlighet till utveckling och väljer istället att konfirmerar. När rädsla blir styrande slutar vi att vara öppna och väljer bort det som kan tänkas vara farligt. Det behöver inte vara farligt men vi tror eller får oss att tro att det är farligt. Ett hot som vi inte vill bli ihopkopplade med. Tänk om!?

När vi stänger in det som kan vara möjligt skapar vi skydd men också en inlåsning. Vi låser in och motsatsen till att låsa in är att öppna. Öppenhet skapar möjligheter men givetvis också risker. 

Män och kvinnor som blivit utsatta tidigt i livet stänger. Det stänger för att inte känna smärtan ändå känner de. De stänger inne möjligheterna att upptäcka just bara för att skyddas. 

Vi skapar kontroll för att slippa bli överraskade igen. Vi skapar regler för att få oss att tro att vi kan styra själva livet. Men tänk om det inte går att styra livet på det sätter utan att vi samtidigt tvingas ta allt för många förluster. 

Jag vet inte när det startade men jag kommer ihåg att det var när jag var mycket liten. Jag kände att det normala i min egen familj blev en utsatthet. Jag kände mig utsatt för själva familjen och den trygghet den skulle representera. Jag  kunde känna hur jag inte ville dit igen och att klara sig själv var min ända väg. Klara sig själv och inte vara beroende av någon annan. Klara allt själv och inte känna varken ekonomiskt, praktiskt eller känslomässigt beroende. Klara av att ha kontroll på känslorna utan att bli beroende. Klara av allt praktiskt utan att behöva någon annans hjälp. Klara av att tjäna tillräckligt med pengar så att jag inte var beroende av någon annan.

Jo jag lyckades med allt detta men det fick följder. Jag blev ensam. Jag blev ensam för att jag inte behövde någon annan. Jag skyddade mig men blev ensam. Jag skyddade mig från känslor av beroende och ensamhet men blev ensam. Jag stängde ute möjligheten att möta den ohämmade villkorslösa kärleken och vänskapen. Jag skulle kontrollera den och föll med andra ord långt innan målsnöret. Jag lärde mig att skydda mig själv och slöt mig samtidigt för möjligheten till öppenhet. Jag blev hemlig, kontrollerande och beräknande.

Det har gått ett antal år nu sedan jag började öppna upp för något annat och detta har inneburit något helt nytt. Jag har lärt mig att acceptera och jag har lärt  mig att öppna upp och vara tillåtande. Jag har lärt mig att släppa taget. 

Vi värnar idag om vår nation och någon slags frihet denna nationaldag. Ja vi behöver sådant som enar oss men jag är övertygad om att vi inte behöver sådant som stänger oss ute från det möjliga. 

Hur öppen eller stängd är du och har detta fått konsekvenser för dig? 

Idag är en dag jag firar min egen öppenhet till mig själv och min omgivning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948