Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 16 juni 2017

Om bara inte..

Det är lätt att komma med löften och att lova. Det är lätt att smida planer och ha idéer. Det är lätt att ha åsikter och en vilja. 

Sedan kommer Men och Om bara inte.  

Vi hittar mängder av ursäkter och förklaringar som får oss att klamra oss fast i det som vi redan har. För det är just det vi känner igen och är bekant med som får oss att hålla oss kvar vid det som kanske plågar oss men som vi ändå vet vad det är. 

När det sedan är väldigt bekvämt att skylla ifrån sig, när vi inte lyckats att genomföra det som vi sagt eller som vi önskat att vi skulle ha gjort, gör det att vi alltid har en bakdörr.

För visst var det så att barnen strular till det och chefen på jobbet förstår inte vad som är bäst. Visst var det så att våra föräldrar inre fattade, kanske för att de var av en annan generation och att de gjorde konstiga saker som vi får hantera idag. Sedan var det den där mannen eller kvinnan som gjorde vårt eget liv till ert helsike. Otroheten, sveket och utsattheten. Sedan har vi ju en himla otur där mycket inte går vår väg till skillnad från hur det är för andra. 

Vi kan hela vårt liv skylla på andra. Peka och säga att det är någon annan eller något annat som gör att vårt liv ser ut som det gör. Det är enkelt och inte så ansträngande men det kommer definitivt inte att ändra på något. Snarare tvärt om, befästa så att jag kan bekräfta det jag egentligen känner i mig själv om mig själv.

Jag tror att det mesta är möjligt men har ibland inte förmågan att riktigt lita på att det möjliga är möjligt för mig utan jag gör tvärt om, bekräftar det jag tror är omöjligt. 

Hur medveten är du om dina egna hinder för att lyckas få ett bra liv? 

Idag är en dag jag är tacksam för mina egna insikter om att jag äger hela min egen situation.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948