Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 30 januari 2015

Lyckas

Vad är att lyckas? Vad betyder det att lyckas? Syns det på mig när jag lyckats! Känns det när jag lyckats? Hörs det? Förstår jag när jag lyckats? 

Om jag lyckats är det då något som är beständigt? 

Lyckas, handlar det om att uppnå något som är beständigt eller är det något som ständigt pågår? 

Når jag mitt mål kan man ju säga att jag lyckats med att nå målet. Det historien kanske inte säger är hur lyckat det har varit på vägen dit. Hur viktigt är mitt mål om resan varit ett helsike. 

Kanske är det så att resan är målet och inte målet som är målet. Det handlar i livet om att ha ett bra liv varje stund. Inte ett bra liv och lycka när jag nått målet. Vad hjälper det med en bra pension om kroppen är slut. Vad hjälper det med en trasig familj men med en hög med pengar? 

Meningen med livet kanske mer handlar om att ha en mening med livet. Meningen med livet och att lyckas är att känna att själva livet har en mening. Det är i meningen lyckan finns och därmed kanske resan är det viktiga. Resan pågår men målet har ett slut. 

Det verkar som att livet med mitt lidande, min glädje och min närvaro är det som är att lyckas för då har jag det ganska bra mest hela tiden, om jag lyckas med det. 

Lider du för att nå dina mål? Har du mål förresten i ditt liv? Om du lider är det värt att lida om du aldrig når ditt mål? Vad ska hända när du nått målet? 

Vad är meningen med ditt liv egentligen? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948