Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 31 juli 2015

Avundsjuk

"- Jag är så avundsjuk, jag är så avundsjuk...." sjunger Nanne Grönvall. Ja jag märker att min avundsjukan dyker upp ibland. Det blir mindre och mindre men den finns där om jag inte är uppmärksam. Jag har varit avundsjuk på vad andra har som inte jag har och jag har varit avundsjuk på egenskaper andra har jag saknar. Jag jämförde och jag var uppmärksam på allt som jag inte hade. Andra hade stora nya bilar, hus, fina sjötomter och lyckliga familjer. Andra hade ett bra jobb och bra betalt. Andra lyckades i livet och verkade ha guldbyxor. Andra hade fått egenskaper i livet jag fått kämpa för. Det blev en mängd saker jag jämförde mig med och där jag såg att jag inte lyckats lika väl. 

Desto mer jag jämförde desto mer kom jag bort från mig själv och blev sjuk av missunnsamhet och avundsjuka. Det fanns alltid något som jag kunde jämföra mig med. Jag var verkligen inte nöjd.

När jag väljer att jämföra och titt utanför mig själv vad andra har slutar jag också att se vad jag faktiskt har. Jag slutar att vara närvarande i det som är och för mig själv bort från mig själv och bort från det som faktiskt är nu. Jag accepterar inte det som är. Vad det än är, är det något annat än det som är just nu. Avundsjukan  får mig att tvivla på mig själv och jag missar vad jag faktiskt har och kan vara tacksam för. Jag missar att se mig själv.

Vad vet jag om andras kamp och slit? Vad vet jag om vilka uppoffringar andra har gjort eller behöver göra? Vad vet jag om hur resan varit för dessa personer? Det jag ser är ett yttre resultat, inget annat. 

Bakom varje resultat ligger ett arbete och en uppoffring. Bakom varje resultat finns ett antal misslyckanden. Bakom varje resultat finns det också ett risktagande. Allt har ett pris och vilket pris det är har vi ingen aning om. 

Avundsjuka är ett sätt för oss att inte acceptera det som är och smita från något. Avundsjukan får oss att låte bli att vara tacksamma för det som är och inte se det som vi faktiskt har. Avundsjuk är energi vi lägger på något annat, när vi inte är nöjd med den egena situationen. Oftast handlar avundsjukan om saker men det kan också handla om utseenden, egenskaper eller egentligen vad som helst. 

Vi kan verkligen bli sjuka av avund och offra nästan vad som helst för att få det som vi tror att alla andra har. Vi kan till och med bleka vårt skinn eller operera vår kropp för att få något som andra har. Gränserna för vad vi kan tänka oss göra utsuddas.

Ändå är det precis detta vi inte ska göra om vi vill ha ett rikt liv. Det är egentligen så långt ifrån vi kan komma när det gäller hur vi ska lyckas.

Många, kanske rent av de flesta har ingen aning. Några få har hittat en väg som kanske leder dit. Någon enstaka är redan där. Att förstå vad lycka egentligen är, är svårt. Vi vill gärna skapa lycka med sådant som kommer utifrån men de flesta kanske alla misslyckas med just det.

Lyckan ligger i det vi redan har. Vi saknar inget och kommer aldrig att göra för vi har redan allt, det är bara det att vi inte riktigt än fattat det. Vi har allt! Vi har allt! Vi har allt! Läs det igen! Jag, du, vi har allt! Vi behöver inget mer. Vi har haft allt från första början. 

Egentligen är avundsjuka en illusion eftersom vi har allt redan från början så finns det inget att vara avundsjuk på. Vi saknar inget utan det är perfekt som det är och vi är perfekta som vi är.  

Är du avundsjuk och i så fall varför? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948