Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 25 november 2015

Jämföra med andra gör oss sjuka

Hade vi levt ensamma på denna jord eller i alla fall i en situation där vi var helt isolerade från omvärlden skulle vi inte haft något att jämföra med och detta i sin tur skulle innebära att vi troligen skulle var nöjda med det vi hade. Vi skulle se till att vi hade mat att äta och vätska att dricka. Vi skulle se till att vi hade skydd för olika väderlekstyper och att vi hade det vi behövde för att värma oss och ha det bra. Vi skulle kanske se till att vi också hade någon typ av sällskap och att dagarna flöt på harmoniskt. När allt detta var ordnat tänker jag att vi skulle vara ganska nöjda. Vad mer behöver vi än detta?

Så fort det kommer in ytterligare en människa i denna miljö kommer vi automatiska att börja jämföra. Vad har den andra personen som jag inte har? Vad vill jag ha som är lika eller bättre? Vad har han på sig och hur går det för honom att lösa de grundbehov som finns. Hur mycket jobbar han egentligen och vad har han på sig. Han verkar ha det bättre och jobbar inte lika mycket som jag. Han är snabbare och verkar smartare. Han har redan börjat förbereda sig för vintern. På detta sätt håller det på och varje tanke om den andra blir en jämförelse om vad som är lika och vad som är olika. Särskilt det som är olika och allt blir ett problem för den som jämför.

I denna jämförelse finns en kamp om att vara högre eller slippa vara lägre i rangskalan. Sällan handlar det om tacksamhet omkring det vi själva har utan vi vill ha det som någon annan och gärna bättre än den andra. Får vi inte detta så blir vi besvikna och missunnsam. Detta i sin tur innebär antingen att vi krigar i oss själva eller krigar utanför oss själva för att få det den andra har. Detta skapar disharmoni och stress.

I samhället idag jämför vi olika saker andra har och är. Olika status i jobb, löner, boende, partners, barn och hur lyckosamma dessa är och hur de utvecklas. Vilken bil vi har, sommarställe, vilka restauranger vi går på, vad vi har råd med eller inte. Om vi är smarta eller inte ja ni märker vi gör på samma sätt som denna ensamma människa som levde själv på denna jord som helt plötsligt fick konkurrens och gick från att vara nöjd till att börja jämföra och bli missnöjd.

Vi jämför och varje tendens till att jämföra leder oss längre bort från oss själva. Det är vi själva som drabbas i jämförelsen och får oss att fastna i olika fack och olika påhittade krav både på oss själva och på andra.

Jag har jämfört och jag har fått en massa dåliga konsekvenser av att jämföra. Jag var aldrig nöjd. Val av partner är bara en del i detta. jag märker ibland att jag kliver tillbaka i denna "inte nöjd" situation och börjar att jämföra igen och det leder aldrig mig själv framåt utan jag tappar istället fart. Idag hittar jag oftast snabbt tillbaka i en situation där jag faktiskt är ganska nöjd, rent av väldigt nöjd och att jag också ibland behöver tala om det för mig själv.

Jämför du och vad får det för konsekvenser för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948