Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 8 november 2015

Stormen kommer

Vi har våra årstider och det är en mening. Det behövs både höst och vinter för att vår och sommar ska kunna komma. 

Hösten med regnet, mörkret och blåsten river loss de sista löven och fäller de träd som vuxit sig för höga, är svaga eller blivit sjuka. Marken behöver dräneras och blötläggas ordentligt för att skapa den bästa grund för ny tillväxt. Djuren behöver komma till ro och gå till vila. Vi människor samlar oss och drar ner på tempot. Vi tänder ljus och kurar ihop. Det blir ok att inte göra något mer än det som behövs. Mindre krav mer att återhämta. All energi som använts för att få växa och för att skaffa mat behöver återhämtas. Vissa har lagt på lager andra behöver fortsätta att leta för att klara sig. De flesta kanske alla går på sparlåga. 

När blåst, regn och mörker blir för tungt för oss betyder det något. Då har vi kanske inte accepterat att livet är på detta sätt. Då har vi inte lärt oss att just vi kanske behöver något speciellt dessa perioder. Alla är sköra på olika sätt för en del kan just årstiderna vara en sådan sak som får skörheten att visa sig. För andra är det andra förändringar och skiftningar som blir styrande. En del för att de tappar  uppmärksamheten och bekräftelsen. Några för att tystheten blir för liten eller för mycket. Vissa för att de inte kan fylla sin tid. Andra för att andra fyller deras tid och de känner sig inlåsta.

Skiftningar påverkar oss och väcker det som kanske är svagt i oss eftersom det gör oss rädda. För andra är det brist på skiftningar som stressar. 

Jag berörs både av det som är stilla och stiltje på samma sätt som när mörkret kommer och upplevelsen är att sommaren och den ljusa tiden även i år var för kort. Jag hade problem med bekräftelsen men den har tappar kraft helt. 

Men jag har lärt mig att hantera detta som mycket annat. Det ligger i mitt sätt att tänka. Jag äger situationerna och skiftningarna idag och det äger inte mig. Det är den stora skillnaden i dag. Jag accepterar och väljer att tänka på ett annat sätt. Jag accepterar och väljer att känna på ett annat sätt. Jag accepterar och väljer att göra på ett annat sätt. 

Hur beroende är du av skiftningar och hur påverkar detta dig? Äger du situationen eller äger den dig? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948