Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 13 juli 2012

När vi är barn hjälper våra föräldrar eller andra vuxna att visa hur livet ska levas. De ger oss de verktyg de fått i sin uppväxt och som de funnit i sitt liv. Har de haft medvetna föräldrar och att de själva levt medvetna så får även vi som barn del av detta som vi sedan för vidare till våra barn ! Vi ärver personligheter . Oftas blir detta bra eller tillräckligt bra för att vi ska ha ett bra liv. Ibland blir det mindre bra på det sättet att det får konsekvenser som vi har svårt att hantera ! Vi ärver våra föräldrars brister och beteenden och inte sällan gör precis som de har gjort. Hur skulle vi som barn kunna lära oss annorlunda när vi fått just detta av dom? Har våra föräldrar inte lyckats leva i en bra relation lär vi oss det och har de svårt med sin egen självkänsla hur ska de då kunna lära ut nått annat? Vi ärver beteenden och vi ärver resultat som våra föräldrar uppnådde både de bra och de mindre bra . Den energi vi fick den för vi vidare. Fram till att vi är vuxna är det svårt att fatta andra beslut, även fast det går ibland. Men när vi är vuxna då äger vi beslutet. Vi kan alltid fatta ett beslut som tillför ny och annan energi som går i en annan riktning. Vi kan fatta beslut att sluta förvalta ett gammalt arv av dålig självkänsla, missbruk och t.ex att stänga av våra känslor. Sluta föra vidare våra föräldrars olika symtom som en del av deras nedärvda karaktäradefekter. För att klara detta behöver vi vara villiga och öppna till förändring. Oftast sker detta då vi själva upplever att de nedärvda beteendena får för stora konsekvenser för oss själva. Jag fattade tidigt i mitt liv att jag ville göra på ett annat sätt, ändå föll jag igenom för jag skulle göra det på mitt sätt. När jag upptäckte att mina konsekvenser blev för stora vågade jag be om hjälp vilket gör att jag idag brutit en lång kedja av nedärvda beteenden och karaktärer. En del har jag accepterat att jag har en del har jag valt att ta bort. Detta skedde för att jag till slut vågade att be om hjälp för jag insåg att jag saknade den kunskapen om mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948