Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 1 januari 2017

Vad jag väljer att se är det som skapar mig

Vi var tidigt till flygplatsen, tyckte vi ändå var vi sena. Säkerhetskontrollen tog mycket lång tid, mer än vad vi hade räknat med så när vi till slut nådde gaten var den stängd. Flygvärdinnan var bestämd, vi skulle inte med för vi kom alldelese för sent även fast planet stod kvar och det var fullt möjligt att stiga på. Kvinnan var formell och bestämd. Vi skulle inte med utan vi fick köpa nya biljetter. En man stod i gaten, han var stewerd men verkade ha samma befogenheter som kvinnan. Han var av en annan åsikt och till skillnad från kvinnan såg ha vänlig ut i hela sin person. Han tyckte att vi skulle få åka med eftersom det var möjligt och insåg troligen att det skulle bli mer komplicerat att ha oss kvar.  Det var inte enbart vi som kom sent utan det var ytterligare ett par. Kvinnan protesterade men mannen insisterade och till slut öppnades gaten för oss. Kvinnan tyckte att vi hade tur och hävdade in i det sista att det inte var rätt. 
Vi kom med och lyckades också komma med anslutningsflyget som vi hade. 

Dagens händelse hade mycket att berätta. Jag kunde ha valt att fokusera på rutinerna för incheckning som försenade oss kraftigt och kvinnans mycket bestämda beteende utan vilja till att hjälpa till. Jag hade då pekar på vad andra borde ha gjort utan att ta eget ansvar. Jag blev arg när vi kom till gaten och påpekade hur felaktigt det var att inte släppa förbi oss eftersom det var möjligt. Jag medger att jag hade en väldigt bestämd och hög röst. Kanske var det också det som fick mannen att ändra sig för att han verkade inse orimligheten i det som höll på att hända. Lyckosamt kom vi med flyget och jag var tydlig med hur tacksam jag blev av att de fattade ett annat beslut. Under hela flygrutten kunde jag känna en oerhörd tacksamhet i hela min kropp men också insikten i att vi ändå hade tagit en risk genom att inte vara på flygplatsen tre timmar före. Den risken var vårt ansvar. Det fanns ingen ilska i min kropp utan jag kände en stark värme och tillit att saker och ting ändå på något sätt ordnar sig i livet, ibland kanske med lite hjälp och att det alltid är flera som har del i det som sker.

Denna viktiga vändning är något jag ska ta med mig detta år. 

Vad kommer du att ta med dig för viktiga budskap detta år? 

Idag är en dag jag söker budskap som kan leda mig under året. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948