Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 31 december 2016

Det finns alltid en andra chans Gott Nytt År på er alla och tack för detta år.

Det är något visst med att göra ett avslut och starta om på nytt. Det är något i denna växling som gör det möjligt att utvärdera det som varit för att sedan göra en plan för hur vi vill att det kommande ska bli. Det är lite som att städa huset innan gästerna kommer på besök, det finns allts en möjlighet att göra fint och ordna upp det som varit för att starta om på nytt och bjuda in. Så gör företag varje år genom sina årsbokslut och sina nya uppsatta planer för det kommande året. De ser till att ha kontroll över det som gått bra och det som gått mindre bra samt lägga planer för det kommande året vad man ska satsa på och vad man kanske inte ska satsa på eller helt lägga ner. 

I våra liv har nyåret ungefär samma funktion. Vi får en ny chans, vid en bestämd tidpunkten att göra ett bokslut över det som varit. Ta till oss det vi gjort bra och se över det som kanske gått mindre bra. Ta tag i det vi vill förändra och acceptera det som varit. Varje nytt år men givetvis också varje ny dag är en möjlighet som inte har något att göra med den dag vi lämnat utan bara har att göra med den dag vi nyss startat på samma sätt som just vid ett nytt år. 

När vi väljer att reflektera över det som varit och ger oss en ny förutsättningslös  chans för det som kommer ökar också möjligheten att det också blir så som vi själva vill att det ska bli. Det är detta som just är "the secret".

Länge fattade jag inte jag ägde mina förutsättningar. Jag förstod inte att det jag formulerade också blev min lycka eller min olycka. Jag hade inte greppat att hur jag styr mina tankar påverkar vad jag känner och vad jag gör till och med hur jag kommer att tänka. Jag insåg inte väldigt länge att jag ägde mitt eget resultat och min egen framgång vilken framgång det än är. Jag hade insett att det jag gör påverkar det som blir men inte hur stark min tanke var i det som var eller skulle bli. 

Idag har jag kunskapen men vet att jag ibland behöver påminna mig själv hur jag formar mina tankar särskilt omkring det som handlar om mig själv. Hur hård jag är mot mig själv eller hur jag har svårigheter att tillåta mig själv att acceptera saker eller tillåta mig vissa saker som att göra fel. Hur jag ibland har svårt att få vara just som jag är inte som jag tycker att jag borde vara.

När jag tittar till baka kan jag se att det är saker som blivit bra men också sådant som jag fortfarande behöver bemästra genom att först acceptera att jag inte är mer än det jag är tills dess att jag gör annorlunda och kan bli annorlunda. Att jag i varje stund är en människa att älska oavsett vad jag gör, hur jag ser ut, vad jag tänker eller känner. 

Jag nådde inte ända fram detta år men jag vet att det kommer en andra chans. Kanske inte precis så som jag alltid önskar men chansen finns alltid där, det gäller bara att se den.

Hur förutsättningslös är du inför detta årsskifte? Har du en andra chans? 

Idag är en dag jag reflekterar och minns, funderar och bestämmer hur min andrachansen ska se ut. Jag vet att det kommer en ny dag som är helt öppen och som ger mig möjlighet att göra precis vad som helst. Precis så som jag själv i själ och hjärta vill ha det. 

Gott Nytt År och tack för det år som varit.  Välkommen det nya året med ny kraft och nya möjligheter. Tack för din medverkan att just du följde mig i mina tankar och känslor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948