Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 13 december 2016

Lust att leva

Vad har vi lust med? Vad är det som gör livet värt att leva? Vilken lust känner jag dagligen som gör att det känns inspirerande och kul? Hur gör jag för att möta upp och se till att skapa mig den lust jag behöver för att dagen ska gå runt?

I en själ som har balans är lusten en naturlig del. Lusten bara finns där och lever i samklang med de tankar och känslor jag har i övrigt. Det är när obalansen finns närvarande olusten får grepp om oss och får oss att gå in i ett påtvingat viloläge. Lusten är själens adrenalin och ger oss den där extrakraften. Kraften för att lyckas men också kraften för att driva vidare. Lusten är den stålfjäder som ser till att få oss att gå upp på morgonen men glädje och söka det vi villa ha. Lusten är motsatsen till uppgivenhet. Lusten är min motor fritt från måsten. 

Lusten har varit mitt sätt att driva på och mitt sätt att skapa det jag trott att jag behöver. Ibland har lusten även drivit mig i fel riktning och skapat mig behov utanför mig själv som jag blivit beroende av. Kanske är det också det jag känt ett tag när jag tappat balansen, känslan av att jag inte kan få min drog. Känslan av att resultat uteblir, då smiter också lusten ut samma väg. Just där i mellanrummet mellan då och sedan har jag ibland svårt för att hitta nu. Jag dras till då för det är bekant och blir osäker på sedan och om jag ska kliva på detta tåg. 

Jag vet hur lusten kan driva mig i en mängd riktningar och få mig både lojal och otrogen. Jag bet att lusten har tendenser att bli mitt vapen där jag tar tag i all den bekräftelse jag kan få. Inte alltid att det är bekräftelsen jag behöver men det är den jag famlar efter.

Har du lust i livet och vad får dig att vilja vakna varje dag? Befinner du som jag ibland att du verkligen inte har lust och istället enbart drivs av måsten? Vilka strategier flyr du in i när du tappat balansen?

Idag är en dag jag känner efter vad jag egentligen har lust till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948