Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 4 december 2016

Tänk vad du tänker

Vår hjärna är full av tankar. Stora mängder tankar som vi har varje dag, varje minut och varje sekund. Tankar som handlar om just nu men också tankar som handlar om sådant som varit och oro för det som vi tror ska komma. Tankar som vi är medvetna om att vi tänker och tankar som vi är omedvetna om att vi har. Tankar som handlar om saker som sker direkt men också tankar som omedvetet styr oss i särskilda riktningar. Riktningar som handlar om saker vi känner oss trygga med, saker vi känner igen, saker som får oss att känna kärlek, men även sådant som kan uppfattas som fel eller otryggt av andra kan vara sådant vi själva omedvetet refererar till kärlek och trygghet. Vi dras till sådant som speglar vår egen historia. Vi söker en partner lik någon vi tagit intryck av i vår historia. Vi tar till oss beteenden likt sådant vi upplevt och som vi lärt oss. Vi dras, som en magnet till gamla upplevelser som känns igen. Minnen från förr som känns tryggt.  

Allt detta är en del av det vi tänker i kombination med vår fantasi som för oss långt bort från oss själva, iväg i riktningar mot land där det finns oro och förfäran, längtan och bekräftelse, drömmar om något annat och någon slags ro i vår kropp. 

Jag far fortfarande iväg i mina fantasier och drömmar. Jag flyr till platser som inte finns och till minnen som leder mig fel. Jag är alltid i min egen verklighet men kanske inte alltid i den verklighet jag borde vara. Mina tankar och känslor för mig ibland på villospår.  

Vad tänker du på? 

Idag är en dag jag tänker på vad jag tänker och noterar hur det påverkar mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948