Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 5 december 2016

Jag är vägen sanningen och livet

Jag är vägen sanningen och livet. Läs det flera gånger. Jag är vägen. Jag är sanningen. Jag är livet. Jag: vägen, sanningen och livet. Jag innebär vägen, sanningen och därmed livet. 

Vad är det du läst och hur tolkar just du det? 

Ett kristet budskap från Bibeln? Du kan välja det att se det så och då har du kanske också låst dig och har svårt att ta dig därifrån och istället se budskapet.

Du kan också välja att läsa just på det sättet det står. 

Jag, mitt jag i kontrast till mitt ego. 

Jag är vägen. Detta betyder att om jag lyssnar till mitt inre jag och på mitt genuina jag så är det vägen.

Jag är sanningen. Om jag lyssnar till mitt inre jag så är det också min sanning där ärligheten är min väg. 

Jag är livet. Håller jag mig till att lyssna på mig själv och vara ärlig mot mig själv är det också livet och det liv som kommer att vara bra för mig. 

Så Jag är Vägen, Sanningen och Livet. 

Hur läste du texten denna gång? 

Vi väljer hur vi tolkar texter och vad andra säger och gör. Vi är snabba på att kategorisera och sätta saker i olika fack. Vi dömer ut sådant som kanske både är intressant och viktig för oss och för vår egen utveckling. Svaret på de frågor som vi kanske söker. 

När jag valde att lyfta min blick förbi och över det jag först såg öppnades också nya svar som jag aldrig tidigare sett. Jag fann meningen med sådant som kom till mig istället för att förkasta det jag jag trodde att jag såg. 

Det finns budskap och intryck jag kan ta till mig överallt om jag bara väljer att vara öppen för det och tillåta mig att se det. 

Har du lätt för att dra snabba slutsater som kan innebära att du inte är öppen för  att se det på annat sätt?

Idag är en dag jag tänker på hur mina tankar ibland leder mig på villospår. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948