Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 2 juli 2017

En lugn dag

Idag är en lugn dag. Det är vindstilla och tyst. Alla ljud hörs. Alla fåglar, alla små insekter även det minst rörelse på färska eller torra löv eller barr hörs om ett djur lyckats röra till det. Jag tror till och med att jag kan höra sniglarna med sina skal skrida iväg och myrorna arbeta längre bort på tomten. Det är lugnt och tyst runt omkring mig och även fast det är grått ute med moln på hela himmelen så känns det som om sannolikheten att det ska komma regn, är obefintlig. 

Om jag tillåter mig att lyssna finns det ljud lite var stanna. Fiskmåsarna hörs skrika som om någon hittat föda som de snabbt ropar ut, till alla andra måsar på mils avstånd. Konstigt beteende det där att ropa ut den skatt man själv funnit. En fiskljuse jagas av en tärna precis borta där land går över till hav. Troligen tog fiskljusen för mycket av tärnans jaktmark. Bålgetingarna har byggt bo igen någonstans men jag kan inte riktigt lokalisera det denna gång. På avstånd höra jag båtar både en långsam snipa och en mer snabbgående styrpulpeten eller liknande. Ännu längre bort kan jag anta bilar som åker, troligen bilar som kommer från eller ska till Kapellskär. Över mitt huvud hör jag ett stort plan som är på väg upp mot något spännande resmål långt bort. Ett plan fyllt med förväntningar men kanske också sorg eller oro. Det är fortfarande en bit kvar från flygplatsen men just idag verkar överflygningen från Arlanda ske här långt över mig. 

Det är lugnt som just den söndag det är. Lugnt som om det är något som ska hända där något bara samlar all sin kraft för att när som helst släppa all sin energi. Är det åska eller nej det är inte kvavt. Något är det i alla fall.

Nu, precis nu fläktade det till, jag hör att det är en viss rörelse i luften. Det blev någon grader svalare. 

En lugn fin dag där mina små sinnen har chans att observera och reflektera. 

Men så var det just det. Grannens fläkt, för att vädra ut något, låter tillräckligt mycket i denna tystnad för att jag ska ha svårt för att ignorera den. En annan granna sågar och spikar febrilt medan ytterligare en granne lyssnar på ett program på radion högre än vad jag tänkt mig. Så här i sommartid observerar jag fler och fler grannar finns runt omkring mig, som ofta inte är här. De bidrar både med ljud och bryter tystnaden. 

Om det inte var för att jag hör allt som jag inte vill höra så är det ganska lugnt. 

Jag har förmågan att ta in min omgivning och bara observera men ibland så låter jag mig tyvärr störas av det jag inte vill se, känna eller höra och det får mig ibland att släppa mitt fokus. Jag behöver jobba vidare med det. 

Hur lätt eller svårt har du för att plocka fram allt du vill fokusera på och stänga ute det du inte vill höra eller känna? Kanske är du duktig att stänga av dina känslor eller är det så att du har allt för svårt att känna. När observerade du senast det som pågår i din omgivning utan att lägga dig i, bara observera, ta in och släppa taget? 

Idag är en dag jag är tacksam för att jag kan observera det som sker och hur tydligt det är i mig hur jag för varje ljud registrerar och analyserar vad det är som pågår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948