Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 20 juli 2017

Kärleken ligger ibland gömd, långt bakom

Någonstans där borta långt inne där bakom finns kärleken. Den kärlek som är så innerlig och så längtande. Den kärlek som är så villkorslös och bejakande.

Men ändå vill den inte visa sig i sina ord  och sina handlingar. Den är alldeles för långt bort och har svårigheter att leta sig ända fram, hur mycket jag än vill. 

Istället visar sig regler och förmaningar på ett sätt som skrämmer mig själv. Jag försöker skapa någon slags perfekt värld, en värld jag inte ens själv kan leva upp till,  med mina regler och förmaningar. I min vilja att visa min djupa kärlek dödar den kärlek som har chans att leta sig ända fram till mottagaren. 

Jag är fördömd och i allt det jag skapar blir det spegelbilder av det jag lärde mig i min uppväxt. Spegelbilder jag hatade och  inte ville föra vidare i mitt liv som man, vän och förälder. Ändå är det just detta som sker, om och om igen. Jag är fördömd och får bära dess börda.

Det är så lätta att försöka skapa struktur och ordning i en situation vi egentligen helt saknar kontroll över. Förmodligen var det just detta mina föräldrar försökte göra, var och en på sitt eget sätt. De hade lärt från sina föräldrar som i sin tur hade lärt sig från sina. Min mormor var uppväxt hos sina farfar och farmor eftersom hennes föräldrarna inte tog sitt ansvar. Min morfar hade ett stort behov av bekräftelse men saknade förmågan att se till andra. Min mamma ärvde utsattheten. Min farfar var en sträng man som försökte med regler styra en svår situation. Min pappa ärvde ilskan som jag förde vidare. Min farmor skapade utifrån de förutsättningar som gavs och det faktum att hon hade blivit bortlämnad när hennes mamma dog ung. 

Ändå, i allt detta finns det en mänsklighet och en kärlek som på olika konstiga tafatta sätt försöker ge sig till känna. Många gånger med språk som blir helt omöjligt att förstå.

Jag upptäcker ofta det faktum att det i mig finns hur mycket kärlek som helst men som jag ibland får svårt att visa. Kärlek som jag skulle vilja ge och inget annat men som lämnar spår likt allt annat än kärlek. 

Jag är ledsen för det. 

Hur lätt har du för att visa innerlig kärlek? 

Idag är en dag jag är tacksam för att jag kan se mig själv och få kontakt med mitt innre liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948