Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 28 juli 2017

Vi är inte bara en sak

Vi är bra att springa eller sjunga. Vi kanske är en j-kel på memory eller att handla aktier. Vi kanske kan skriva eller teckna eller varför inte bygga hus eller göra en smörkniv. En del är bra på att laga mat, måla eller vara vänliga och trevliga. Några vet hur man smider eller är bra på att basta. Några andra är bra på att flirta vissa att vara social. Vissa är det bra att samtal med för de är bra på att lyssna andra vet hur man leder andra. En del kan till och med göra det mesta. Vi är alla bra på något det gäller bara att komma på vad det är. 

När vi gör tokiga saker som att slå ner någon annan, säga dumma saker, vara bedräglig eller dum leder det oftast til att vi enbart uppfattas att vi är just enbart detta. Vi identifieras för det vi gjort allt annat kommer i skymundan. På samma sätt är det om vi får problem med att hantera sådant som droger, alkohol, sex, våld, bedra, överviktig och t.ex svält. Vi blir då helt plötsligt även här bara en sak och allt annat vi kan och gillar kommer i skymundan. 

Vi har så lätt för att kategorisera och döma andra. Hjärnan vill gärna ha det så för att enklare kunna bedöma vad det är som är bra eller dåligt. Men ändå är det inte en sanning utan bara en förenkling utifrån en första bedömning. 

Det som blir tokigt är att även vi själva låter oss döma ut oss själva bara utifrån en handling och stämplar oss på samma sätt som andra gör utan att vara uppmärksam på vem vi egentligen är vilket ofta kanske alltid handlar om kombinationer av sådan vi gör, det vi känner, tänker och hur vi är.  

Vi förstärker våra misslyckanden och har svårigheter att belysa våra framgångar. Vi fokuserar på de ynka procent som kanske inte blev så bra istället för att se på de övriga procent som blev väldigt bra. 

Jag kan se hur jag lätt ältar i allt som varit dåligt och nästan förringar det som jag är ganska bra på. Intellektuellt förstår jag att jag är mer än vad jag gör och mer än en sak men ändå känslomässigt vilar ett ensidigt tänkande kvar som styr eller pockar mina känslor. 

Det finna stunder jag klarar av att se hela mig men det finna också stunder jag bra ser en bit av mig.

Vem är du?

Idag är en dag jag är tacksam för att jag är mer än bara en sak. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948