Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 27 juli 2017

Mannen ett svin, jag känner kärlek

Det kan vara så att jag konstruerar det samtidigt så kommer vissa saker lägligt för mig. Alllt jag möter har något att lära mig även i motgångar eller kanske just precis då. Som jag berättade tidigare läser jag en sommarbok om en gift man och hans besatta älskarinna eller vad jag ska kalla henne. Nej inte älskarrinna för hon är tydlig med vad hon vill ha men accepterar det vaccum som ständigt skapas i hennes besatthet att ändå tro att mannen kommer att lämna sin fru. Både antar sina roller och kanske är det inte den besatta kvinnan som jag just nu har något att lära mig av. Hon har egenskaper jag känner igen även i mig själv utan jag fokuserar mer på vad det är hos mannen som ändå betar mig och får mig att både känna avsky men samtidigt känna väldigt starkt för. Mannens känsla av ensamhet och längtan att inte vara själv och bortstött. Mannens behov av bekräftelse och stilla sin egen känsla av att egentligen vara mycket ensam. Befrielsen för mannen ligger i att hela tiden hålla kvinnans längtan efter honom vid liv så att hon kan fylla upp hans tomrum och ångest över att egentligen var en man som är påtagligt mycket ensam. Inte ensam och brist på allmänt  sällskap utan ensam och känslan av saknad av just den där innerliga närheten som förhållanden ibland kan skapa där det finns något som smält samman ett par. 

Samtidigt lurar i bakgrunden de båda kvinnornas sjätte sinne som känner stark misstänksamhet och vaksamhet som då än mer ökar avståndet mellan de båda kvinnorna. Det är uppenbart hur den strategi mannen har kommer att leda till än mer alienation som enbart kommer att öka mannens ångest. På detta har mannen sedan skaffat sig en ny kvinnliga relation som ska kompensera de brister de andra två utsätter honom för. Allt skapat av honom själv där enda medicineringen är total ärlighet. 

Jag känner igen mannens strategier och har varit i denna cirkus, han i boken befinner sig i. Jag har både medkänsla och känner hur det kryper i kroppen av vad det är som kommer att ske. Det jag känner handlar mer om mig och den cirkus jag själv lät mig starta förförd av all den bekräftelse jag jagade. Hur jag gång på gång skapade lögner samtidigt fåfängan av alla de risker jag tog genom att bli upptäckt. Vilket jäkla helvete jag då satte igång. Bara det faktum att läsa detta igen i boken väcker gamla känslor och en vilja att aldrig mer igen hamna i liknande situation. Må jag vakna i tid och inte låta mig förföras av skogsrået som alltid gömmer något bakom sig jag inte vill se. 

Att låta mig bli förförd handlar om att söka efter det jag tror mig sakna. Söka efter förälskelsen som falnat eller det jag inte tror att jag återigen ska kunna finna hos min partner. Sökandet efter idealet som aldrig kommer att uppenbara sig. Sökandet efter något mycket djupare som jag troligen saknat sedan jag var mycket liten. Kärleken, närheten och att få bli utvald. 

Längtan är stark, lika stark som lusten efter det söta eller som jakten efter kolhydrater efter en blöt kväll. Du kan bara inte stå emot. 

Jag lider med mannen och hans längtan, saknad och lögner. Måtte han och givetvis även hon kliva ur sina respektive rädslor och finna sin egen vägen ut. 

Vad är din Akilles häl och din svaghet du kanappt klarar att motstå? 

Idag är en dag jag tvingar mig att känna, genom en bok som väcker gamla obehagliga känslor till liv igen. Jag känner tacksamhet över att jag kan tillåta mig känna och uppleva det som varit men samtidigt vara vaksam på att liknande situationer kan uppstå igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948