Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 15 februari 2013

Det beror bara på mig själv

Jag har haft paus ett tag från bloggen. Nu är jag tillbaka igen och kommer att fortsätta mitt regelbundna skrivande.

Veckan har varit fyllda av nya intryck och nya insikter. Både för mig och de kunder som jag arbetar med.

I Facebook skrev jag idag följande : 

"Om du alltid säger “vi får se” händer det aldrig någonsin någonting.
Då kanske det är just, vara kvar som du vill vara."
 
Vi behöver göra för att en förändring ska se.

Vi gör alltid saker för vår egen skull.

Det finns alltid ett syfte med allt som vi gör. Syftet har oftast, kanske alltid ett värde för mig själv. 
 
Det kan vara klokt att vara uppmärksam på mitt eget grundsyfte. Hjälper jag någon annan är det lätt att tro att syfte är att hjälpa någon annan. Troligen och oftast är grundsyftet att få hjälp eller att bli bekräftat. Är det ett underliggande egensyfte är det oftast inte bra för mig utan förstärker eller rättfärdigar bara mitt eget gamla beteende.

Skuld och skam får oss att vara kvar i vår historia.
Bär jag på skam och skuld låser det fast mig vid min historia. Allt jag gör, känner och tänker vidmakthåller den skam och den skuld jag går och bär på. Jag blir fängslad i mitt eget historiefängelse. Frustrationen skapar fysiska problem och värk, aggressiva beteenden eller depression. Det fortsätter att bekräfta min dåliga självkänsla.

Befrielsen i 6 punkter
  • Kan jag identifiera och acceptera det som hänt.
  • Kan jag acceptera att jag har de personligheter och karaktärer jag har.
  • Kan jag ha förståelse för att jag själv är orsaken till att jag har det liv jag har idag.
  • Kan jag förlåta mig själva och andra.
  • Kan jag gottgöra de jag skadat.
  • Kan jag ha tillit till processen.
Då kommer befrielsen.

Först då skapas möjligheten för mig att leva i nuet. Nuet som varken bär på min gammal historia eller min oro för framtiden.

För att detta ska kunna ske behöver jag vara öppen och villig till något nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948