Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 20 februari 2013

Självdiagnos

Ibland behöver jag stanna upp och se över mitt liv.

Ta bort det som är onödigt, som stör mig och får mig att vara ur balans. Sådant som gör att jag tappar min energi i stället för att skapa energi. Få bort sådant som upptar mig, både saker och människor som belastar mig och får mig att fokusera på fel saker.

Självdiagnos är ett sätt att skapa en rutin och en förmåga att ta temperaturen på mig själv. Känna efter om vi förlorar kraft eller skapar kraft av det vi gör. Detta innebär också att ta reda på vad jag egentligen vill och vad jag egentligen tror på. Mitt sätt att leva och vad som är rätt och fel och som överensstämmer med mina grundvärderingar. Var vill jag bo, vad vill jag arbeta med, har jag den eller de relationer jag vill ha.

Risken med att tänka på detta är att jag vet vad jag har men inte vad jag kan få samtidigt som det blir min möjlighet.

Vilka rädslor har kontroll över mig och styr mina val och kanske begränsar mig.

Ett bra sätt att bli medveten om mig själv är att se efter hur mycket ansvar jag tar för olika delar i mitt liv. En värdering på en skala 1 - 10 är en bra värdemätare för detta.

Frågor jag vill ställa mig är:

Hur mycket ansvar tar jag i mitt liv för..
- mitt arbete?
- mina närmaste?
- mina relationer?
- mina matvanor?
- min motion?
- mina känslor?
- min personliga utveckling?
- laddat mig med positiv energi?

Ett självläkande jag är i kontakt med mig själv, mina känslor och min intuition.

Hur kan jag då göra för att påverka mitt mående och påverka mitt liv?
1. Tro på att jag kan påverka det.
2. Observera mina tankar och vad jag tänker om mig själv och min omgivning.
3.Vad är bra och vad är dåligt? Vad vill jag behålla, vad vill jag göra mig av med?
4. Se till helheten
- kosten
- motion
- tankar
- mitt inre jag
- meningen med livet
5. Sök kunskap
6. Be om hjälp om jag inte klarar det själv
7.Genomföra förändringen i mitt liv.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948