Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 27 april 2015

Mod att tåla

Vi ska ha tålamod att vänta. Barn ska ha tålamod att vänta på tomten, vänta på godis efter maten, ta en  tårtbit till eller på min tid vänta en timme efter maten innan vi fick bada igen. 

Som vuxna ska vi ha tålamod att vänta på framgång, gå upp eller ner i vikt, bli bättre när vi tränar och kanske få en högra lön. 

Tålamod att vänta på något annat. Tålamod att något bättre ska hända. Tålamod att livet vi lever idag ska bli på det sätt vi vill eller kanske få som alla andra har men inte jag, tänket. 

Jag såg en action för inte så länge sedan där en maffiosos uttalade följande: "- Ge folket något att skydda och bevara för då kämpar de för det de har och har tålamod att vänta på mer. Ger du folket inget, har de inget tålamod alls och gör uppror".

Tålamod kanske är ett arv från religionen och gamla som nya statsskick. Bröd och skådespel åt folket för att de ska hålla sig lugna. Vi ska tåla mod, tåla att ha mod att vänta på något annat.

Enligt Wikipedia: Tålamod är förmågan att kunna utstå väntan, förseningar eller svårigheter med bibehållet lugn. 

Mod att tåla att det vi vill ska hända inte händer eller händer någon annan gång. Bibehålla lugn. Inte kräva för mycket. Vänta, vänta vänta. Kanske kommer det vi vill ska ske, men inte nu. Vänta.

Jag har varit otålig i mina dar. Jag har inte haft mod att tåla. Samtidigt har det också bidragit till att jag gjort saker på mitt sätt. Jag har inte alltid accepterat den rådande ordningen å andra sidan har jag samtidigt accepterat en massa annat som oftast handlat om att försaka mig själv på ett eller annat sätt. Jag växte upp i en familj som var dysfunktionell. Det handlade om att hoppas och ha tålamod för att det kanske skulle bli bättre och annorlunda. Till slut orkade jag inte vänta utan stack iväg. Men just detta att ha mod att tåla och tålamod har jag nog fått sedan den tiden, samtidigt som jag fått en revolutionär ådra i mig. Det kanske är tur att jag fått båda egenskaperna frågan är var jag fick den andra ådran ifrån.

Hur förhåller du dig till tålamod?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948