Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 28 april 2015

Tid

Om ungdomen blott anade
Om ålderdomen blott kunde

Tid är en vara jag har som jag kan välja att förvalta på olika sätt. Tid är något jag har gott om och ibland förbaskat ont om. Ändå är det just all tid i världen som jag har. 

Tids äts upp på jobbet och vi hinner inte med samtidigt kan en ensam jul vara hur lång som helst. När det blir semester kan vi njuta av all semester som är framför oss och när sista dagen på semestern kommer undrar vi var semestern tog vägen. Samtidigt som andra aldrig vill ta semester för den ångest det känns att vara ensam.

Jag slås av hur tiden är en viktig del av mig. En dag kan gå fort när mycket händer och dra sig fram när jag väntar på något. Jag har en tendens, när det gäller vissa saker att jag drar ut på tiden tills dess att tiden nästan runnit ut och blir för kort för mig, speciellt när jag ska vara klart med något en viss tid. Jag går och väntar på inspiration samtidigt som jag låter andra saker distrahera mig istället för det jag ska göra. Tiden kan samtidigt stressa mig när jag har för lite av den. Att komma i tid är viktigt för mig och jag springer gärna till tunnelbanan för att hinna. Inte för tidigt och definitivt inte för sent. Det senaste är nog säkert en form av kontroll. Däremot känner jag inte att andra äter min tid. Tidstjuvar som den sak jag håller i min hand lyckas ofta ta mer tid från mig än jag planerat.

Jag har haft en tid och jag har en tid kvar. Innan mina ögon släcks vill jag fortsätta att fylla min tid med sådant som får mig att lära mig mer, får mig att uppleva mer och få mig att känna mer. Jag vill använda min tid för att fortsätta växa och lära mig allt som jag har kvar att lära. Inte jaga det jag tror att jag inte har utan lära mig mer av det liv jag fått.

Hur förhåller du dig till tid?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948