Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 6 juni 2015

Jag väljer att älska

Det jag väljer är det jag får.

Jag väljer alltid. Allså får jag alltid det jag vill ha. 

Tänker du att detta inte stämmer? Pröva tankarna och se över ditt liv. Finns det saker du inte fått som du vill? Det kanske inte alltid är så att du varit tillräckligt passionerad eller tillräckligt övertygande i din vilja. Kanske ville tanken något som känslan inte höll med. Kanske har du valt att för dig själv leva ett hårt liv som fått konsekvenser? Är du för hemlig, för dominerande, för självömkande eller för hjälpsam? 

Alla våra val har en relation till oss själva. Syftena kan ha varit tokiga eller att historien fått ta fäste allt för länge? De intellektuella valen är tydliga men den känslomässiga kraften i valen allt för klen.

Men sjukdomar och katastrofer de väljer jag ju inte. Det är sant, till viss del är det inte så. Men jag väljer hur jag förhåller mig till det nya. Regnar det så regnar det. Jag tror också att om jag är i balans är chansen större att jag drabbas mindre. Jag kanske tar mindre risker. Jag  dricker mindre. Jag röker inte. Jag är snäll mot mig själv. Jag reflekterar och har ett bra inre liv. Jag löser mina inre konflikter. Allt som jag "äger" har jag makt att påverka. Vad andra gör kan jag inte påverka men jag kan påverka vad andra är i förhållande till mig. Jag har alltid en del. 

Så då väljer jag det jag vill ha så får jag det jag vill ha. 

Jag väljer kärlek 

Tänk dig en dag, vilken dag som helst. Gör ett val. Välj t.ex. kärlek. I allt som händer den dagen från det att du vaknar till det att du sommar väljer du kärlek. Du är kärleksfull, du är kärleksfull till allt vad andra gör. Du ser inga problem utan istället de goda tankarna och de goda syftena. Alla gör sitt bästa så det är kärlek. Alla andra är lika kärleksfulla som du. Det känns fullt med kärlek att få åka tunnelbana med fullt av folk. Regnet är fullt av kärleksdroppar. Den gråa himmelen är fylld av kärlek. Alla bilar som jag möter i staden är kärleksbilar som letar sig fram i stans kärleksfulla myller. På jobbet väntar mina kärleksfulla kollegor och mina kärleksfulla arbetsuppgifter. Jag har många timmar på jobbet med mängder av kärleksfulla arbetstankar. Lunchen är fylld av människor på gatorna som bär på kärlek.  Kärleken lyser i varje hörn. Kärleksfulla prislappar i skyltfönstren och tiggare som ler kärleksfullt. Det känna som dagen ska bli bra. 

Vad jag väljer är det jag får. När jag är sann mot mig själv och väljer det jag vill ha blir det som jag vill.

Mina egna tankar är ett exempel på vad jag äger till 110 %.

Vad väljer du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948