Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 1 juni 2015

Acceptansstarter

Våra tankar kan ta oss var som helst. Bra känslor, mindre bra känslor. Bra dag, mindre bra dag. Vinna eller förlora. Passion eller ointresse. Tillit eller inte tillit. Hoppfull eller desillusionerad.

Allt sker i egenskapen av en mikro sekund. Det är våra tankar som styr oss att befinna oss i det ena eller det andra. Hur vi förhåller oss inne i oss själva till det som sker utanför oss.

Acceptans att sådana här tankar sker och att vi är fulla av dessa är första steget till att finna nya svar. 

Vi kan vara i balans och trimmat oss själva att hantera känslor och tankar. Vi kan vara i balans och göra allt rätt. Vi har våra rutiner och vi reflekterar. Vi har en bra hälsa och tränar. Ändå blir det ibland fel. 

Humöret är inte på topp. Jag tar på mig mer än jag orkar. Jag blir beroende av vad andra tycker. Jag hittar inte ro i mig själv. Jag blir plötsliga arg och reagerar på småsaker. Jag agerar på fel saker och reagerar instinktivt på kritik. Jag får konspiratoriska tankar. Jag jämför och får svårt för att acceptera.

Det känns bara fel och jag förstår ibland men inte alltid varför.

Första steget är bara en sak i allt detta som sker. 

Acceptera. 

Jag behöver acceptera de tankar jag har för tillfället för det jag känner, tänker och gör. Acceptera att det ibland är precis de här känslorna och tankarna som är i min kropp. Denna dag en dag när de bara finns där. En dag när de valt att visa upp sig för mig för att tala om att de finns. Acceptera att just idag är dessa reaktioner en del av mig. 

När jag accepterar kommer en del att reda ut sig av sig själv. Mitt fokus kommer att förflytta sig från dessa tankar till annat som jag kanske mer vill fokusera på. För vad är det för mening med att tänka på tankar som jag redan accepterat? 

Just nu är jag i denna situation med mina tankar, känslor och sätt att agera och det är ok.

Har du ibland besvärliga tankar som du kanske också dömer dig själv för, för att du har? Innebär det att du kanske också än mer fokuserar på just det istället för att fokusera på andra annat?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948