Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 8 juni 2015

Mitt fokus avgör

I helgen stod jag inför en tuff uppgift. Min brygga hade sedan mitten av veckan draggat och jag hade tillfälligt förankrat den. Nu skulle jag i det kalla vattnet för att ta reda på kättingen och om möjligt kroka på en ny vid bojstenen. Det är inte djupt men jag visste att det var kallt. 

Från onsdagen till helgen hade jag ett klart fokus. Jag fokuserade på hur jag skulle lösa detta. Olika lösningar och en massa tankar omkring kostnad, vad som vad möjligt och inte. Mitt fokus ledde till olika lösningar och när helgen kom hade jag en plan. Successivt hade jag också taggat mig själv att göra det. Jag var laddad och jag visste hur. Jag hade fokus.

När det skulle ske och jag skulle gör det märkte jag hur jag gjorde allt för att undvika det jag skulle göra. Jag sköt på när det skulle ske och jag kom på en massa andra saker som jag skulle göra innan. Det märktes i hela min kropp att jag inte såg fram mot det som skulle ske.

Natten innan hade jag slutligen bestämt mig. Nu skulle det ske, fördelarna var större att göra det än nackdelarna att låta bli. Känslan efter när jag lyckats skulle också bli hur stor som helst. Jag visste det. 

Jag förberedde mig med olika saker, verktyg och klädsel. Jag laddade och satte igång bastun. Jag peppade mig själv och fokuserade på vad jag ville uppnå. Resultatet var viktigast och jag visste att om jag lyckades skulle det var värt en massa. 

Första försöket. Jag var peppade och jag klev i det kalla vattnet. Jag letade men upptäckte att min lösning inte var perfekt. Vattnet var kallt och jag ville verkligen inte i vattnet igen. Skit. Kättingen kom inte upp. Upp igen. In i bastun. Basta och bli varm jag måste ge det en ny chans. Varmt som bara den och peppning peppning. Nu skulle det ske. Ny plan och så ner i vattnet igen. Nu var vattnet inte lika kallt och jag gjorde på ett annat sätt. Pling! Metall mot metall. Där fick jag den på andra försökte. Vilken lättnad.

Jag hade varit lite spänd och lättirriterad denna morgon. Nu släppte allt. Nu kunde jag tala om det som skett och vi skrattade. Jag erkände och jag lyckades.

Vad innebär detta med fokus. Varför är det så viktigt. Vad händer om vi inte har fokus?

Fokus är förutsättning för all förändring, särskilt om det är en svår uppgift och om vi är rädda för det som kanske kommer att ske. Hjärnan vill undvika att bli rädd och gör därför allt för att smita undan. Samtidigt som resultatet kan leda till något bra så är rädslan stark. När jag fokuserar så övertygar jag mig själv och gör mig stark. Jag övertygar mig och ser till att övervinna mina rädslor. Jag övertygar mig och driver mig för att få det adrenalin jag behöver för att genomföra det som skrämmer mig. Mina tankar koncentreras till att genomföra det jag vill genomföra. Jag fokuserar.

Utan mitt fokus hade helgens uppgift aldrig blivit av. Utan fokus hade jag åkt hem denna helg med ett fortsatt problem. Utan fokus hade jag fortsatt kunnat vara irriterad, givetvis på mig själv, för att jag inte gjort det jag sagt jag skulle göra.

Fokus är avgörande för allt. När vi väljer att fokusera på annat än det vi sagt vi vill fokusera på för att uppnå något, är vårt inre mål inte tillräckligt viktigt.

Har du lätt för att tappa fokus?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948