Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 4 juni 2015

Att våga

Min inspiration kommer från filmer jag ser,  ibland helt oväntade filmer, något andra människor sagt, något jag läser någonstans eller direkt från mina egna tankar och känslor. Intrycken finns över allt. Det handlar mer om hur uppmärksam jag är än om avsaknad av inspiration. Hela dagarna är fyllda av reflekterande och observerande för att öka mitt eget medvetande. 

I allt jag tar till mig är just ett ord som är helt avgörande. 

Ordet är att våga. Våga möta det som jag är rädd för. Våga förändra till det jag vill. Våga acceptera.

Utan våga kommer inget att bli bra. Varken det jag har eller det jag skulle vilja ha. Våga är drivfjäderns till ett bra liv. Utan våga kommer vi för alltid att vara dömda. 

De som vågar tar risker men det är också en möjlighet. Låt mig ta några exempel. Inom finansvärlden innebär våga att ta små eller stora risker för att få något som man vill ha som t.ex. bättre avkastning. Om en investerare inte vågar ta risker så vet han med säkerhet att han inte kommer att få den avkastning han önskar. Ibland blir  det förluster och ibland och kanske oftast med en bra känsla för investeringar kan det bli väldigt bra.

En golfspelare som står och puttar för att få bollen i hålet kan inte slå allt för kort för då vet han att han inte kommer att nå fram. Däremot om han slår för hårt kan bollen gå förbi, men samtidigt är måste han slå mer hårt än löst för att bollen ska ha en chans.

Livet handlar således om att våga. Våga för att nå framgång. Framgå med allt som livet handlar om.

Våga vilja lyckas.
Våga vara rädd.
Våga lyckas.
Våga gråta.
Våga vara ensam.
Våga vägra kaos.
Våga stanna i tystnaden och lugnet.
Våga vara i grupp.
Våga möta alla rädslor.
Våga vara fattig.
Våga vara.
Våga göra fel.
Våga göra samma fel igen.
Våga vara nöjd.
Våga göra misstag.
Våga återfall.
Våga att inte vara på topp.
Våga acceptera.
Våga var människa.

Hur förhåller du dig till att våga och vad är det du inte vågar som du skulle behöva våga?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948