Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 25 april 2014

Historien är en mäktig kraft

Historien är en mäktig kraft. Den kan få mig att minnas. Den kan få mig att se  vart jag kommer ifrån. Den kan prägla mina åsikter. Den kan styra min tro på framtiden. Den kan få mig att tro att mitt öde är bestämt. Den kan finna mitt ursprung. Den kan få mig att ärva gamla oförrätter. Den kan få andra att inte glömma. Den kan skapa hat och oenighet. Den kan få mig att inte leva här och nu. Den kan till och med få mig att inte vilja leva längre. 

Men historien är också något att acceptera. Historien är något att känna kärlek till. Historien kan få mig att förstå och lära känna mig själv. Historien talar om vad som gjorde att just jag blev just jag. Utan den hade jag inte varit mina tankar, mina känslor och mina handlingar idag. 

Däremot har jag min historia men jag är inte min historia. 

Jag skapar en ny historia varje dag och den har jag möjlighet att påverka. 

Vilken historia vill du skapa i framtiden?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948