Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 28 april 2014

Lärande

Livet är ett lärande. Från det jag ligger i mammas mage lär jag mig att agera utifrån de intryck och konsekvenser jag får. När jag kommer ut lär jag mig att agera utifrån vad jag blir lärd av mina föräldrar och andra men också av hur jag ser andra gör. Jag tar efter. 

Mitt lärande blir samtidigt de strategier jag väljer utifrån de konsekvenser jag får i livet.

Så fortsätter det. 

Jag lär mig hela tiden. 

Om jag har uppfattningen att lärandet någon gång tar slut kanske jag ska ompröva det.

Jag lär och jag lär ut. Växelverkan mellan dessa är min egen utveckling i livet.

Jag lär mig bra saker och jag lär mig mindre bra saker. Jag lär ut bra saker och jag lär ut mindre bra saker.
Allt jag lär eller lär ut får konsekvenser.

 Ibland är jag elev för jag brister i mina egna kunskaper. Jag har då  kommit till en nivå där jag förstår att jag behöver lära mer eller lära annorlunda.

Ibland är jag lärare. Då kan det vara så att jag har kunskaper som andra vill ha. 

Ibland har jag låtit andra tro att jag har kunskaper som jag egentligen själv saknat.

Ibland tror jag att jag är lärare och att jag behöver lära ut det jag tror andra inte vet eller som jag tror att de behöver. Vid dessa tillfällen blir mitt lärande för det mesta helt fel.

Jag kan se att det finns punkter i mitt liv som jag börjat lära på ett annat sätt. Jag har börjat möta mig själv och förstått att det funnit kunskap och erfarenheter som jag saknat eller där jag behövt lära om och att jag behövt hjälp. Jag har förstått att jag behövt en lärare. 

Kan du se att du ibland är lärare och ibland elev? Finns det stunder där du förstår att du behöver få mer kunskap eller lära om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948