Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 24 november 2016

Du gör allltid rätt.

Ja det stämmer. Du gör alltid rätt. Det du gör är rätt för dig eftersom det är du som gör det annars hade du aldrig valt att göra det. Det är rätt och det är enbart konsekvenserna av det du valt att göra som styr om du tycker att det var värt det eller inte. Det är också konsekvenserna som får dig att ändra ditt beteende eller inte. I varje stund fattar vi beslut även de spontana. 

När vi skuldbelägger och slår ner på oss själva ökar vi enbart vår brist på självkänsla. Vi har föreställningar om att vi gör fel och att det finns något som är rätt. Vi börjar att anpassa oss till något som andra säger är fel i tron att vi behöver nå en förändring. Vi gör alltid rätt.

Vi gör så gott vi kan och i varje stund gör vi alltid rätt utifrån oss själva i stunden. Det kan uppfattas som fel av andra och det kan till och med uppfattas som fel enligt lag och ordning. Men för oss själva är det just då rätt utifrån alla de parametrar som vi tagit ställning till. Även i stunder när handlingen varit spontan. 

När vi ändrar vårt fokus att vara den som vi tror gör fel till den som vi tror gör rätt ändrar vi också vårt förhållande till oss själva. 

Parkerar jag en bil där jag enligt regler inte får stå så gör jag fel enligt reglerna. Jag vet att om jag parkerar där är risken stor att jag får en böter. Ändå gör jag det för jag ser ingen annan lösning just då och jag är beredd att ta risken. Får jag böter så får jag och får jag inte det är det en bonus. 

Jag fattar medvetna eller omedvetna beslut och de beslut jag fattar är rätt i stunden. Jag gör så gott jag kan, jag är inte mer än en människa. 

Att lägga skuld på oss själva men ändå göra det vi klarar av att göra kommer aldrig att leda oss framåt. Detta kommer istället att öka på vår egen osäkerhet och tron att vi inte har makten över oss själva och våra egna handlingar, vilket vi egentligen har. Skuld skapar mer skuld i tron att vi gjort något fel.

Vi gör alltid rätt och vi är alltid rätt. Det är samtidigt också enbart vi själva som får olika typer av konsekvenser av det vi gör. 
Jo andra kan också påverkas av våra egna handlingar på olika sätt men det ger samtidigt en konsekvens för oss. 

När jag förändrar mitt eget sätt att förhålla mig till mig själv skapar jag helt andra öppningar jämfört med om jag istället är hänvisade till andras regler och tyckanden. Jag står mig själv närmast och jag ökar min chans att älska mig själv. Jag är jag och jag för alltid rätt. Jag är jag och jag gör alltid rätt. 

Klankar du ner på dig själv och är osäker på om du gör rätt? Lyssnar du mycket på andra och försöker göra rätt? 

Idag är en dag jag särskilt talar om för mig själv att jag gör rätt och att jag är stolt över mig själv. Jag älskar denna kille som är jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948