Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 2 november 2016

I skenet av mörkret

Jag får energi av ljus. Det finns något vilsamt i ljus, öppna vidder och långa dagar. Jag får hela dagen och kan fylla den med en massa saker. Jag har tid på något sätt.

Med mörker kommer något stängt och hinder. Med mörker är det som något släcks där jag begränsas. Mörkret kryper in på skinnet och får mig att känna att jag inte kommer undan. Mörkret dränerar mig på energi. Ändå kan jag i stunder välkomna mörkret genom att jag har möjlighet att tända ljus och kan elda i vedspisen. Mörkret gör det vilsamt, oftast när jag känner att jag varit produktiv under dagen. Som något välkomnande inför natten. 

Ni ser, det kan kännas olika och som jag skriver så beror mycket på en massa olika omständigheter och regler som jag själv ställer upp kopplat till just detta med ljus och mörker. Mörkret blir en konkurrent till ljuset, samtidigt kan jag tillåta mig mörkret om jag förhållit mig till ljuset på något sätt. Mitt förhållande till mörkret styr hur jag kan hantera mörkret. Möjlighet eller ett bekymmer.

Vissa är rädda för mörkret för det känns okänt och det väcker fantasin i oss när vi inte kan se. Fantasi om att det finns hemska saker där ute. Mörkret väcker ibland också onda makter att agera i skenet av mörkret vilket kan förstärka vår rädsla. 

Mörkret får oss att känna att vi tappat en del av vår kontroll. Kontroll som vi på ett eller annat sätt tycker att vi behöver. 

Som liten var jag mörkrädd och även idag kan jag tycka att det är lite okontrollerat, samtidigt tänker jag att mörkret inte ska få hindra mig så idag är mörkret inget jag känner rädsla inför. Jag tror att kampen mot mörkret började tidigt och att mörkret idag är mer vilsamt än läskigt. I stan kan jag känna att mörkret nästan inte existerar jämfört med hur det är på landet. Det känns som en förlust.

Hur förhåller du dig till mörkret? Är du mörkrädd? Blir du deprimerad av mörkret eller innebär mörkret något välkomnande för dig? Hur påverkar mörkret ditt liv? Kan det vara att du till och med längtar efter mörkret?

Idag är en dag jag tänker på mörker som en kontrast till ljuset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948