Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 27 november 2016

Kniven dödar men tankarna förgör

Kroppsligt kan vi bli sårade på en mängd sätt och till och med dö av det. Många av oss dör varje dag i olyckor, våld eller att vi själva skadar oss. Det är sorgligt. En del av detta handlar om att vi själva inte är tillräckligt försiktiga med oss själva.

Däremot väldigt många av oss har en inre värld där det pågår en mängd krig och stridigheter. En kamp som ibland kan förgöra oss mer och på väldigt många plan. En utsatthet som till och med kan få oss att ta livet av oss själva. 

Tankar och känslor som handlar om de handlingar vi gör och de grundvärderingar vi har. Striden mellan sanning och lögn. Saker vi borde berättat och livet från förr. Våra föräldrars brister och egen skuld. Skammen som aldrig vill släppa eller jakten på den eviga kontrollen. Svårigheten att släppa taget om gamla oförrätter eller andras beteenden. Frustration över känslor för länge sedan som krampaktigt stannar kvar eller egna beteenden som återkommer om och om igen. Oförmågan att älska oss själva eller vara i nuet. Listan kan bli lång och är processer som håller oss fast vid något som enbart kommer att skada oss själva. 

Att må psykiskt dåligt utan att hitta en väg därifrån har och kommer att skada och döda inte bara oss som mår dåligt utan också människor i vår närhet. Barn, föräldrar, syskon, vänner eller random människor som bara just då fanns i närheten. 

Genom att vi var och en, du och jag gör allt vad vi kan för att hitta ett sätt att själva må bra, på olika sätt kommer vi också att rädda många andra. Om jag strävar efter att vara mitt bästa jag, i varje stund är chansen stor att jag kommer att lyckas. 

Vad behöver du göra för att rädda dig själv och andra? 

Idag är en dag jag räddar andra genom att rädda mig själv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948