Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 25 november 2016

Någon annan ....

Har du tänkt på att det är ganska troligt att någon annan har det svårare än vad du har det just nu. Har du tänkt på att det är ganska troligt att där du befinner dig och hur du har det just nu skulle vara något som andra önskar sig. Har du tänkt på att det är ganska troligt att just nu sitter någon annan och jämför hur han eller hon har det och tänker att du har det bättre. 

Vi lever i en illusion där vi jämför och skapar känslor av missnöje. Vi bygger upp våra liv genom att jämföra. När vi jämför kommer vi längre bort från oss själva i tron att lyckan finns någon annanstans. En annan bil eller ett annat boende. En bättre partner eller ett bättre jobb. En snyggare kropp eller en högre lön. Vi jämför för att konstatera att det vi själva har är sämre än det någon annan har. Vår jämförelse leder oss att tro att vi saknar något som vi behöver ha eller kompensera för. Vi handlar prylar och vi byter upp oss. Vi åker på resor och upplever det mest fantastiska saker och möten med människor för att uppnå något högre. 

Vi jagar och vi letar efter känslan av att vara nöjda. Men tyvärr, det kommer aldrig att inträffa på det sätt som du tror. 

Man brukar ibland säga att vi tänker inte längre än näsan räcker och då är detta något negativt. Jag vill att du tänker på detta sätt och tänka igen och se det som något positivt. Just där du befinner dig och där du är just nu, är din bästa stund på jorden. I den närvaron du är i då , genom att vara närvarande här och just nu ligger lyckan och hela ditt liv. Inga faror  och inga problem, ingen sorg och ingen oro. Närvaron utan närvaro av din historia eller oro för det som ännu inte inträffat är det tomrum som du kan fylla med precis vad du vill. 

Tomrum är samtidigt något som enkelt fylls med något annat, så vad vill du fylla det med. Vill du fylla ditt nu med då eller vill du fylla det med sedan? Vill du fylla det med Facebook eller med tittande på tv? Vill du fylla det med vänner eller vill du fylla det med dig själv? Eller är det så att du vill med ditt tomrum bara betrakta det som kommer till dig och låta det hända. Betrakta för att konstatera att allt är ok och att du i stunden inte behöver något annat än just din egen närvaro. 

I detta lugn ligger min strävan att möta mig själv och acceptera att jag är som jag är i stunden där jag är både stolt och kärleksfull till mitt eget väsen med allt vad det innebär. Jag älskar mig själv. 

Tänk att det är så svårt att i själ och hjärta ta desa ord i min mun. Jag älskar mig själv oavsett vad jag gör, ser ut och är. Jag älskar den jag är här och nu. 

Har du ett bra liv? 

Idag är en dag jag ska fylla mig själv med kärleken till mig själv och kärleken till mitt eget liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948