Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 19 november 2016

Vad slösar jag min energi på

Allt beroende bygger på att vi har funnit en lösning på något som annars stressar vår kropp. Det kan handla om rädslor som vi inte vill känna och för att slippa detta har vi skapat ett behov som löser detta problem. Det klassiska är; - Varför super Jeppe och orsaken är just detta. Jeppe super för att slipp något annat. Vilka rädslor de sedan är, är en annan sak. För andra typer av beroende är det på samma sätt. Beroendet kan sedan leda till mani, mer beroende och behov som sakta sakta leder oss till krissituationer som i det stora hela leder oss i frågeställningen om vi ska leva eller dö. De kemiska beroendet är ett sådana beroenden, men det kan lika väl handla om träningsberoende, sexberoende, bekräftelseberoende, matberoende, sötberoende, medberoende, manisk hypokondri, spelberoende, kroppsfixering och svält, skära sig eller annan typ av tvångsmässigt beroenden. Att något av dressa beroende inte är lik den andra är nonsen. Det handlar om precis samma sak. Grunden är den samma, "- Varför super Jeppe".

Jag kan se hur många psykologer och terapeuter i sitt arbete, när de stöter på t.ex sexberoende eller andra beroenden som de inte kan referera till, avvisar och säger att de inte kan när det egentligen handlar om de djupa ränder som finns inne i oss och som handlar om våra tidiga val i vår historia, vilket alla terapi egentligen handlar om. Lika enkelt eller lika svårt att knäcka som vilket annat problem som helst, egentligen. Vi är problemet och det är vi som behöver lösa det. Vi behöver göra val och vi behöver fatta beslut om att just leva eller dö och utifrån det ta konsekvenserna av våra val. 

Alla som har ett beroende som gått över styr och blivit ett missbruk, har ett jobb att göra och jag vet att alla kan hitta en ny väg. Alla, utan undantag, om vi är beredda att släppa taget om den kontroll vi så krampaktigt håller fast vid. Kontrollen över våra gamla lösningar. 

När jag skriver detta kan jag känna hur jag på vissa områden har så svårt för att bara släppa taget och flyga ut. Hur jag bär på gamla lösningar som idag bara skadar mig och stressar mig. Hur min längtan efter lust ligger och pulserar för att få bli frisläppt. Längtan att få vara jag och längtan att få leva ut. Längtan att möta mitt inre jag. I stunden känner jag hur jag skulle vilja fortsätta utveckla mitt författarskap till exempel. Jag kontrollerar min oförmåga mer än min förmåga och håller mig därför kvar utan att utvecklas. Antingen tror jag för mycket på min förmåga eller så tror jag för lite på min förmåga. Vad jag definitivt vet är att jag håller inne min energi istället för att släppa ut den. Jag missbrukar mina egna resurser för att bekräfta att jag ingen är. Att det ska vara så jäkla svårt för mig att bara bestämma mig vad jag vill och leva ut det  Eller är det så att det är just det jag gör och det jag ser är resultatet, frustration.

Beroende är ett resultat av vår vilja, hur tokigt det än låter.

Lever du ut ditt liv som du verkligen vill eller har du valt att fastna i något slags beroende?  

Idag är en dag jag känner efter vad min energi förvandlas till.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948