Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 22 juni 2013

Provtänka

Om jag tänker att fred på jorden är omöjligt får det också mig att tänka att att fred med andra och att komma överens inte är möjligt. I det stora behöver jag tänka det lilla och i detta lilla behöver jag tänka det stora.

Hur jag styr mitt tänkande påverkar hur jag tänker och hur jag känner. Mitt tänkande blir mina känslor styrt av mina grundvärderingar.

Jag kan också ha känslor som får mig att tänka som ger mig nya känslor eller förstärker den känsla jag redan har.

Stämmer inte mina grundvärderingar överens med hur jag agerar uppstår det en konflikt vilket påverkar mina känslor och mina tankar.

Min grundkänsla är att jag tror på fred och att människor kan leva utan varaktiga olösta konflikter. Jag tror på möjligheten att försonas både med mig själv och andra. Det är möjligt. I Rwanda just nu försöker man finna lösningar på hur man skall kunna leva tillsammans, offer och förövare och finna ett liv tillsammans i samma land. Lära sig acceptera att det som hänt har hänt och fortsätta att leva i samma land. Experimentet är fantastiskt och kanske unikt i sitt slag. De vill våga prova andra tankar på att hitta en konfliktfri lösning. Provtänka.

Jag tror det handlar om samma sak för mig. Jag vill vara öppen och villig att provtänka. Provtänka andra tankar än de tankar som jag vanligtvis har. Provtänka för att förstå andra och vara nyfiken på andra. Provtänka för att finna nya sidor hos andra och kanske nya sidor hos mig själv som jag tidigare inte varit öppen för att tänka.

Mina provtankar var en räddning för mig att finna nya sidor hos mig själv och nya känslor inom mig själv. Provtanken var ett sätt att öppna mig och våga be om hjälp. Provtanken öppnade mig till mig själv vilket jag från början inte trodde var möjligt.

Om jag inte vågar provtänka så är det som att inte våga gå vilse och hitta nya vägar, jag vågar inte hitta nya vägar inom mig. Provtänka är mitt sätt att gå vilse i mina tankar och hoppas på att hitta nya vägar.

Ett sätt att hitta en ny väg är just att våga be om hjälp för att bryta tystnaden mot omvärlden men också att bryta tystnaden och slutenheten inom mig själv.

Provtänka öppnar mina tankar till att våga se något annat samtidigt som jag visar andra att jag är öppen att pröva deras tankar. Öppen och villig.

Vågar du provtänka?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948