Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 20 juli 2016

Det jag gör skapar mitt resultat

Barn har en underbar gåva. Barn använder sina känslor och är ärliga i vad de vill och vad de tycker. De reagerar direkt och blir en värdemätare på hur saker är. Oftast, kanske alltid är barnens reaktioner ett uttryck för det som sker i rummet. 

Vill jag att barnen i min omgivning ska förändra sitt beteende behöver jag förändra mitt beteende. Genom det jag gör, gör barnen. Vad det än handlar om så är det barnen som agerar utifrån mina egna handlingar. 

Idag känner jag mig tacksam för att de barn jag just nu har i min närhet lär mig mer om mig själv. De är förmodligen inte själva medvetna om det men detta är vad som sker här och just nu.

Igår var en dag full av harmoni, främst av en anledning och det var att jag för ett tag sedan gjorde nya val. Nya val för att möta det god i mig, inte det onda. Val att tillåta istället för att förbjuda. Val att inte göra repriser på gamla beteenden utan istället skapa ny historia utifrån en annan grund, kärlek. Valet att säga ja istället för nej. 

Bara för att mina föräldrar gjorde på ett sätt behöver inte jag göra på detta sätt. Jag bestämmer mitt sätt oavsett min egen tidigare historia. Jag sår det jag vill skörda. 

Även jag har varit ett barn som varit en reaktion på den miljö jag vistats i. Jag har fostrats i olika sätt att tänka. Sätt som kan ha varit bra eller mindre bra. Nu gör jag mina egna val oavsett hur saker och ting har varit. 

Jag skapar min nya historia och jag skapar den historia jag själv vill minnas.

Det känns bra att ändra mitt eget beteende för detta öppnar dörren till det nya som skiljer sig från det gamla. Det nya som skapar det resultat jag vill ha. 

Tack alla de barn som lär mig att komma åt barnet i mig själv. Tack Gabriel och Charles. 

Kan du ibland känna hur saker förändras när du själv förändrar ditt eget beteende? 

Idag är en dag jag lyssnar på barnen och barnet i mig 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948