Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 1 juli 2016

Jämka är alltid en väg ut

Strider har alltid tagits för att vinna mark. Människor har alltid kämpat för att få så mycket som möjligt. Vår girighet har styrt oss att få mer än någon annan. Det har ibland blivit som en tävling där någon ska vinna och någon annan givetvis förlorar. Vi kämpar för att inte tappa ansiktet eller förlora vår heder. Vi tar strider för att fortfarande kunna känna oss stolta och inte befläcka vår självkänsla. 

Strider som under tiden de pågår tär oss inifrån. Strider som sakta dödar oss själva och vår  omgivning. Partnern vi lever med, barn som får bli tysta åhörare och andra i vår närhet. En massa energi som vi slösar på till ingen nytta. En massa energi som förstör allt i dess närhet. 

Det är inte värt det men ändå fortsätter vi.

Detta handlar om oss själva och inte om den andra. Vill vi fortfarande vara kvar och älskar den vi lever med, älskar vårt land, gillar vår arbetsplats, kamratgäng eller vad det nu än är så handlar det om oss själva. Starka känslor som når oss och som kommer från förr. Starka känslor som får oss att göra konstiga saker och där vi blir förblindade.

Släpp taget. Ge upp. Våga kompromissa. Göra andra val, gör nya val. Håll nere garden. Tillåt. 

Inget av allt som händer utanför dig själv handlar om att någon vill göra dig illa. Inget av allt det du tror du ser har med nutid att göra utan är något som är gammalt för dig eller gammalt hos den som gör det. Antingen är det beroende på mina känslor eller hos den andre.

Hitta alltid en kompromiss och ett sätt att nå konsensus där båda känner att de bli en vinnare. Känslor som handlar om din självkänsla och att du förminskar dig är just att du förminskar dig, inte den andra.

Vägen ur är att tänka att detta händer inte, jag tror enbart att det händer för jag är för mycket fylld av gamla känslor som väcks till liv. 

Det som känns viktigt just nu kommer det att vara viktigt om en timme, om en vecka, en månad ett år? Om inte släpp taget och låt det gå.

Detta jag skriver om är så fundamentalt och det ända all denna negativa energi leder till är att förgifta mig själv.

Jag har ägnat allt för mycket energi åt skit och gamla känslor.

Hur mycket energi lägger du på skitsaker?

Idag är en dag jag inte ödslar min energi på skit för jag vet att det bara smittar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948