Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 3 juli 2016

Stökigt inre ger stökigt yttre

Är mina tankar och känslor fyllda av sådant som hänt eller oro för framtiden blir det svårt att få livet här och nu att gå ihop. Vår närvaro här och nu blir smittat av vad vi innerst inne känner. 

Känslor av förluster och sorg. Känslor av bitterhet och utsatthet. Känslor att sakna något och att inte vara någon. Känslor av  kaos och tillit till den egna förmågan.

Smittan blir tydlig i det verkliga livet och präglar allt som kommer i dess väg. Vi skapar strategier av olika slag som söker sig fram under vårt skinn och skapar olika slags kaos. Kaos som vi själva kanske är van vid men som för den utomstående kan upplevas som stökigt, underligt eller avvikande. Risken finns att vi därför söker oss till andra som har liknande kaos för att bättre smälta in.

Så här efteråt kan jag se hur jag i mitt eget kaos sökte upp sådant som förstärkte mitt eget kaos istället för att dämpa. Jag skapade situationer som förde mig längre bort från mitt inre jag. Avstånd som gjorde mig mer och mer främmande för mig själv. Det var som jag ville få bekräftat att mitt stökiga inre inte var så stökigt genom att komma i lag med människor som hade en än mer stökig situation. 

Samtidigt kunde jag intellektuellt känna att den situation jag försatte mig i, inte var bra. Jag bekräftade känslor men saknade intellektuella argument. Jag klövs isär mellan mina egna värderingar och det liv jag faktiskt levde. 

Mitt liv fortsatte att vara stökigt tills den dag det nådde en topp eller snarare en botten där jag till slut fick nog. Först då kunde jag möta mig själv och vad jag försatt mig i. Först då kunde jag börja en ny vandring från en helt ny startpunkt. 

Har du försatt dig i situationer som du senare märkt helt gått mot dina värderingar. 

Idag är en dag jag lever efter mina grundvärderingar och är uppmärksam på när mina känslor styr mig åt ett annat håll. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948