Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 17 augusti 2016

Den största dagen är dagen av törst

Ingen kraft är så stor som den kraft när vi känner att vi verkligen vill något eller verkligen behöver någon typ av förändring. Det handlar definitivt inte om en tankens verk utan känslan av att jag måste sova nu, jag måste dricka nu, jag måste ha något att äta. Kraften är en kraft större än något annat. Ett behov finns och vi vill mätta det. Handla i en affär när vi inte är hungriga är oinspirerande och innebär säkert ofta att vi går ut ur livsmedelsbutiken med det allra nödvändigaste. När vi är riktigt hungriga handlar vi på oss mängder av mat. 

När vi känner ett starkt behov av något är vi beredda att göra vad som helst för att få det. Det finns inga gränser för vilka metoder vi är bereda att använda och vår energi är omättlig för att få det vi vill. Det kan handla om att stilla hunger, släcka törst, få sömn och mer basala behov tillfredsställda men det kan också handla om vi har en idé som vi vill förverkliga, ett projekt av något slag som vi verkligen tror på och vill, eller måste genomföra. Energin finns där och vi genomför det. Däremot om vi bara lite vagt känner en vilja att äga något eller kanske släcka en törst, ja då kommer vi förmodligen inte att lyckas med det fullt ut i alla lägen. Jag har alltid drömt om en veteranbil av något slag. Inte för gammal men en bil att köra med vid lämpliga tillfällen. Jag har aldrig slutfört detta projekt och kanske just för att min vilja att köpa denna bil inte är tillräckligt stark. Jag vet inte heller varför jag egentligen ska ha denna bil. Troligen kommer detta för alltid enbart att vara en känsla av att det skulle vara kul, men inget mer. 

Törstens kraft finns med över allt. På samma sätt finns den med när det gäller våra starka känslor, av olika slag. Mannen som dricker sig redlös varje dag. Den kriminella som aldrig slutar med sin kriminella bana. Den som är notoriskt otrogen. Den som hela tiden jagar efter dyra saker att äga. Den som mer tänker på andra än sig själv. Den som försakar sina barn. Den som hela tiden söker bekräftelse eller den som är väldigt svartsjuk. Den som arbetar eller tränar för mycket på samma sätt som den som äter för lite eller äter för mycket. Den som hela tiden är vansinnigt rädd eller den som struntar i allt. Alla är drabbade av samma typ av fenomen, törstens fenomen för något de saknar eller smärtan över något som de vill förgöra, saknaden och smärtan av något känslomässigt. Kraften finns där och den gör allt för att vilja mätta den törst som lagt sig som en våt filt över oss för att släcka ett behov eller en djup vilja. 

Jag har både drabbats av det positiva och det negativa i denna kraft . Det positiva  drar jag nytta av och jag söker verkligen denna kraft när jag ska genomföra något. När det gäller de negativa delarna i kraften behöver jag jobba hårt, med samma törstande kraft märk väl det, för att hitta mina djupa känslomässiga törst som driver mig bort från mig själv i jakten på att släcka den törst jag enbart känslomässigt skapat. I det senare behöver jag övertyga mig själv att jag inte saknar vänner, inte har brist på bekräftelse, inte saknar något och liknande känslor av förluster eller smärtor. 

Hur drabbas du av din känslomässiga törst och vad får det för konsekvenser för dig?

Idag är en dag jag är uppmärksam på mina törstar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948