Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 9 augusti 2016

Det finns en frihet i att resa

Det är spännande att resa men skönt att komma hem. Jag har rest alldeles för lite i mitt liv, jag har märkt att det varit så de senaste åren. Egentligen är det mer en känsla, jag har gjort andra saker som jag har prioriterat mer det bara är så samtidigt som jag nu kan känna att jag prioriterat tokigt. Samtidigt vet jag att jag uppskattar att vara hemma och jag uppskattar Sverige. Bara att resa i Sverige är spännande nog med allt vad som fortfarande finns att upptäcka. Människor att möta, platser att se och uppleva och att äta mat på restaurang i olika miljöer. 

När det kommer till detta att resa utomlands finns det så många kulturer, miljöer och människor som har så mycket att berätta och så mycket att erbjuda som jag verkligen frammöver vill uppleva. Jag är verkligen inte ute efter att jaga det storslagna och turistfällorna utan mer önskan att möts lokal befolkning och lokala miljöer. Äta lokal mat och sitta på de lokala fiken. Möte är så intressanta och så viktiga både för att förstå andra men också för att lära mig mer om mig själv. 

Jag gillar möten med okända för det skapar så många nya förutsättningar. Det är inte alltid enkelt men det finna oftast en vilja att både vara till hjälp men också för andra att lära känna mig och höra berättelser när det gäller var jag kommer ifrån. Lite förutsättningslösa möten. 

Det jag kanske främst gillar är att möten med okända saknar historia. Mötena sker här och nu. Givetvis kan de vara klädda med fördomar om vad vi var och en representerar men det saknas helt fördomar om vår särskilda person. Det finns så mycket att lära av varandra på många plan. Båda av människor som kommer till vårt land och för oss när vi besöker andras länder. Jo jag ät medveten om att förutsättningarna i dessa möten kan se så olika ut och att det är ett priviligie att komma från ett rikare västerland. Jag accepterar att det finns dessa skillnader och jag har svårt att göra något åt det. 

Främst varför jag uppskattat möten med okända tror jag är det förutsättningslösa. Hemma är oftast positionerna i de vanda mötena så låsta. Låsta av vår egen historia och låsta av regler, rutiner och dolda förväntningar. Det saknas en nyfikenhet i vardagen, en brist på nyfikenhet som jag säkert också själv bidrar till. 

Utomlands känner ingen mig därför är kanske också allt möjligt. Samtidigt måste jag säga att när jag en vanlig dag går hemma i Stockholm är det så att jag knappt möter någon ändå har jag en föreställning om att jag behöver vara mer uppmärksam på hur jag är. Vilket nonsen egentligen. Om detta begränsar mig hemma är det dax att sluta med detta direkt. 

Kan du känna att du låter dig begränsas av andra?

Idag är en dag jag är den jag är öppen för allt nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948