Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 20 augusti 2016

Jag hittar mig en plats

När jag är själv uppstår sällan konflikter. Det är när jag i tanken eller i verkligheten interagerar med andra eventuella konflikter uppstår. I direkta möten eller tankarna om mötena med andra på ett eller annat sätt. Konflikten ligger i avvikandet och givetvis min egen smärta i förhållande till mig själv eller i förhållande till andra. Vems fel är det? Någon behöver känna min smärta. Hämnden. Förklaringar. Utsatthet. Offret, förövaren eller hjälparen alla söker svar och alla ger smärta. 

Utan jämförelse i förhållande till normer, relationer, egna värderingar och omvärlden skulle det vara ganska lugnt. Ingen eller inget att anpassa sig till och ta hänsyn till. Mina val är de som sker direkt i stunden och i en egen balans skapas ingen smärta. 

Ibland när jag behöver komma nära detta tillstånd, så nära jag kan söker jag mig till platser, situationer eller miljöer där jag kan vara precis så som det behagar mig själv och så nära mig själv det någonsin går. 

Jag läser böcker eller går ut och går. Jag vaknar tidigare ich skapar mitt utrymme. Jag åker till mitt sommarställe eller gör en resa. Jag gör saker medvetet för att vara själv eller skapar ett projekt som jag kan fokusera på. Jag skriver eller bara sätter mig på en sten för att lyssna och meditera med naturens ljud och ljus som grund där även tystnaden och mörkret är en del av det. För den som inte vet vad meditera är lovar jag dig att du redan gjort det omedvetet på ditt sätt en mängd gånger. Gå ut och gå. Sitta på en sten. Vara i skogen eller något annat som du gillar och där du kan skapa lugn i dina tankar. 

Platser kan vara var som helst. Ibland är toaletten min plats för en stund. 

Det finns något klokt att finna sin egen plats oavsett om hi lever själva eller i relation. En egen plats som skapar det utrymme som var och en behöver med sig själv. 

Det är när vi inte själva ger oss den egna platsen kaos kan uppstå och skapar konflikter i oss själva. Konflikter som kan få förödande konsekvenser. 

Jag har i perioder känt mig oerhört trängd och i konflikt med mig själv. Jag valde att fly istället för att skapa mig plats.  

Har du skapat den platsen behöver? Besöker du denna plats och tar hand om dig själv? 

Idag är en dag jag ger mig den plats jag behöver. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948